AKTUALIZACJA
Sztuczki Laska. Urzędniczy ping-pong w sprawie CPK?
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował w sobotę, że wojewoda mazowiecki zwrócił do uzupełnienia wniosek o decyzję lokalizacyjną w sprawie CPK. „Spółka ma na to 60 dni” - dodał.
„Nie ma dzisiaj dyskusji: zamykamy, czy nie zamykamy CPK. Audyt prowadzony jest po to, żeby ten projekt postawić +z głowy na nogi+. Trzeba go zracjonalizować” - powiedział Lasek w sobotę w TVN24. Jak zaznaczył, „nie mówimy, że zwijamy projekt, tylko budujemy nowoczesną infrastrukturę”.
Lasek zaznaczył, że w związku z audytem, rozmowy z inwestorami są zamrożone. „Inwestorzy są w tzw. standby-u” - powiedział.
Harmonogram już nieaktualny
Wyjaśnił, że ”prawdopodobieństwo utrzymania harmonogramu, o którym wspominał poprzedni pełnomocnik Marcin Horała wynosi poniżej 1 procent”. „Firmy zewnętrzne, rok temu powiedziały, że to będzie 5 procent” - dodał.
Po uniku wojewody mazowieckiego, który zwrócił do CPK wniosek o decyzję lokalizacyjną, według moich obliczeń otwarcie w 2028 roku jest już absolutnie niemożliwe. Gdyby od jutra Maciej Lasek zaczął fachowo i energicznie działać na rzecz sprawnej realizacji (ech…) jest jeszcze szansa na rok 2029. Jeżeli jednak to jest pomysł na przeciągnięcie na maksymalnych terminach urzędowych (60 dni na uzupełnienie + 65 na postępowanie) to wchodzimy w okres ochronny ptaków (nie można wycinać drzew) i wskakuje dodatkowe 7,5 miesiąca opóźnienia - wyjaśnia na platformie X kulisy działań wiceministra Laska jego poprzednik Marcin Horała.
»» Więcej o debacie nad CPK czytaj tutaj:
Lasek: to są bajki. Morawiecki: to projekt dla Polski
Realizacja CPK to ponadpartyjny interes
„Jeśli…, jeśli…, jeśli…”
Na pytanie, czy jest gotowy masterplan i projekt terminala, Lasek powiedział, że „_inwestycja ma swój masterplan i decyzję środowiskową, natomiast nie ma gotowego projektu terminala, który jest w trakcie realizacji”.
„Nie została także wszczęta procedura ws. wniosku lokalizacyjnego. Z tego co wiem wniosek został zwrócony do uzupełnienia przez wojewodę mazowieckiego. Spółka ma na to 60 dni” - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK.
Zastrzegł, że ”jeśli będzie decyzja o budowie CPK, to w tym roku będzie pozwolenie na budowę„.
Koordynacja działań CPK z PKP
Dopytywany, czy jeśli nie będzie budowy CPK, należy zrealizować projekty kolejowe, które „opakowują” lotnisko, Lasek oświadczył, że „powinno się zrealizować te projekty, które są niezbędne z punktu widzenia ruchu” kolejowego. Zastrzegł, że „istotna jest także kolejność”.
„Dziś nikt nie kwestionuje budowy nowych linii dużych prędkości w przebiegu tzw. Y, czyli Warszawa-Łódź-Wrocław, ale już mało kto mówi, które z tych odcinków zaowocowałby największym skróceniem podróży” - powiedział. Zauważył, że „największy zysk byłby na odcinku Wrocław-Łódź”.
Lasek podkreślił, że spółka CPK rozmawia o koordynacji najważniejszych inwestycji kolejowych z PKP i PLK.
Przyznał, że w przypadku istnienia CPK nie ma sensu utrzymywania lotniska Chopina w Warszawie. Zastrzegł, że ”tak czy inaczej musimy dzisiaj zainwestować w lotnisko Chopina i port w Modlinie„.
Magdalena Gronek (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj: