Świnoujście może rzucić wyzwanie Hamburgowi
Jak wynika z ocen Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie od chwili otwarcia tunelu, który połączył Świnoujście ze stałym lądem, sytuacja tego nadmorskiego miasta znacznie się poprawiła. Dzięki inwestycji miasto wzmocniło swoją pozycję pod kątem atrakcyjności portowej, przemysłowej i logistycznej, nie wspominając o turystyce.
Przedsiębiorcy sektora TSL (transport, spedycja, logistyka) zauważają, że jest coraz więcej kursów drogą morską i lądową w kierunku Świnoujścia.
4 miliony pojazdów
Przez tunel w Świnoujściu przez rok przejechało prawie 4 miliony pojazdów, czyli nawet kilkanaście tysięcy dziennie. Niech to będzie najlepsza i bardziej obiektywna ocena tego, jak bardzo potrzebna była ta inwestycja - mówi cytowana w komunikacie Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Pani prezes wyjaśnia, że została już wydana decyzja lokalizacyjna w sprawie terminala kontenerowego, co pozwoli na wzmocnienie portu względem rynku niemieckiego, czeskiego, słowackiego czy węgierskiego.
»» Czytaj także tutaj: Terminal Kontenerowy w Świnoujściu to 8 mld z podatków i praca dla 900 osób
Jeszcze kilka lat temu zdanie: Świnoujście rzuci wyzwanie Hamburgowi brzmiałoby nierealnie. Teraz możemy mówić, że to jest w zasięgu naszych marzeń gospodarczych – podkreśla Hanna Mojsiuk.
»» Czytaj także tutaj: Bez tej inwestycji port w Świnoujściu się udusi
Przedsiębiorcy dostrzegają potencjał miasta, zwłaszcza ci z sektora transportowo-logistycznego.
Świnoujście może być dla Polski gospodarczym oknem na świat. Szacujemy, że wzrost przeładunków obsługiwanych przez port może rosnąć znacząco w skali roku – przewiduje Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL, która zajmuje się m.in. transportem.
Atrakcja dla turystów
O mieście mówi się zwłaszcza w kontekście rozwoju sektora TSL, ale nie zapomina się, że to także jeden z najatrakcyjniejszych kurortów w Polsce. Eksperci przyznają, że w Świnoujściu udała się sztuka harmonijnego pogodzenia rozwoju turystyki i przemysłu.
Tunel sprawił, że Świnoujście stało się atrakcyjne nie tylko dla turystów z Niemiec, ale także Czech czy Słowacji. Nie mówiąc już o innych częściach Polski. Ta część naszego pasa nadmorskiego rozwija się szybko i możemy bez kompleksów mówić, że mamy w województwie zachodniopomorskim całoroczne kurorty, które atrakcyjnością nie ustępują innym kurortom w Europie – mówi Jarosław Tarczyński, ekspert Północnej Izby Gospodarczej, ekspert tematyki międzynarodowej.
Tunel drogowy pod dnem Świny w Świnoujściu, łączący wyspy Uznam i Wolin, a tym samym lewobrzeżną część kurortu z resztą kraju został otwarty 30 czerwca 2023 roku.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu pod Świną podpisano 17 września 2018 roku. Choć budowa opóźniła się o sześć miesięcy z powodu pandemii Covid-19, jej ukończenie miało przełomowe znaczenie dla Świnoujścia. Tunel pod Świną stał się największą inwestycją w mieście od II wojny światowej oraz jedną z największych w regionie i kraju. Kosztował 900 milionów złotych. 85% pochodziło z funduszy unijnych.
bz
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Zapłacimy miliony Niemcom za tranzyt paliw
Bez Obajtka zyski Orlenu lecą na łeb
Absurdalne ceny. Wzrost zainteresowania o 60 proc.!