Raport: pracownicy coraz mniej uczciwi
Niepokojące dane - wskaźnik uczciwości w polskich firmach wyraźnie w dół. Już ponad połowa pracowników dopuszcza nieuczciwe działania dla poprawy perspektyw rozwoju kariery lub uzyskania wyższego wynagrodzenia.
Ponad połowa (53 proc.) z nas dopuszcza możliwość nieuczciwego działania w celu poprawy perspektywy rozwoju własnej kariery lub wynagrodzenia. Odsetek ten jest istotnie wyższy od średniej dla wszystkich badanych 53 krajów z całego świata, która wynosi 38 proc. Co gorsza, oznacza także wzrost aż o 20 pkt proc. względem wyniku dla Polski z 2022 roku (33 proc.). Takie wyniki przynosi raportu opartego na Światowym Badaniu Uczciwości w Biznesie 2024, które ankieterzy agencji Ipsos przeprowadzili z kadrą kierowniczą i pracownikami dużych firm i instytucji.
Jest gorzej niż w innych krajach
Na pytanie, czy w ciągu ostatnich dwóch lat zgodność ze standardami uczciwości w firmie ankietowanego poprawiła się, czy też pogorszyła tylko 27 proc. badanych z Polski odpowiedziała pozytywnie. Wynik wyraźnie odstaje od reszty krajów. W globalnej skali na wyraźną poprawę wskazało 49 proc. respondentów, w naszym regionie – 43 proc. Tegoroczny wynik jest przy tym gorszy niż ten z 2022 roku.
Autorzy badania zadali również takie pytanie: czy pracownicy waszej firmy uczciwie wykonują swoją pracę? Uzyskali 72 proc. odpowiedzi twierdzących. Dwa lata temu było ich 82 proc.
Według autorów raportu, istotną rolę w kształtowaniu postaw etycznych pracowników odgrywają liderzy. Czterech na dziesięciu badanych przyznało, że standardy uczciwości w biznesie pogorszyły się ze względu na presję ze strony kierownictwa firmy.
Anomia pracownicza - czym jest?
Szczególnie częstym zjawiskiem jest tzw. anomia pracownicza - to nic innego, jak popadnięcie w egoizm i brak poczucia odpowiedzialności przed instytucjami i osobami. Anomia pracownicza polega na oszukiwaniu pracodawcy poprzez:
czas pracy (udawanie, że się wykonuje obowiązki służbowe podczas gdy pracownik załatwia prywatne sprawy lub nie pracuje korzystając z mediów społecznościowych),
pieniądze (przyjmowanie prezentów od klientów, które są niezgodne z regulaminem i polityką firmy lub poprzez nieprawidłowe rozliczanie delegacji),
towary (przywłaszczenie mienia pracodawcy poprzez wykorzystywanie służbowego sprzętu do prywatnych celów).
Jaka kara za anomię?
W takich sytuacjach pracodawca ma prawo do karania pracownika poprzez upomnienie, naganę lub karę pieniężną. Jeżeli zachowania anomijne pojawiają się regularnie mogą, zostać potraktowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i być podstawą rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.
źródło: Rzeczpospolita, Ipsos
Oprac. GSZ
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Branża drzewna na skraju przepaści. Jest decyzja
Ale cios! Port w Gdańsku zdegradowany