Miliony euro za przymrozki. Bruksela przyznała wsparcie
Komisja Europejska przeznaczy 77 mln euro z rezerwy rolnej na wsparcie rolników z sektorów owoców, warzyw i wina w Austrii, Czechach i Polsce, którzy ucierpieli z powodu niekorzystnych zjawisk klimatycznych. Dofinansowanie dostaną także portugalscy producenci wina, którzy borykają się z poważnymi zakłóceniami na rynku.
Komisja, przy zgodzie państw członkowskich, zdecydowała, że przeznaczy 10 mln euro dla Austrii, 15 mln euro dla Czech, 37 mln euro dla Polski i 15 mln euro dla Portugalii. Kraje te mogą uzupełnić to wsparcie UE o maksymalnie 200 proc. środkami krajowymi.
Najpierw mróz, potem gradobicie
Wiosną tego roku Czechy, część Austrii i część Polski dotknęły bezprecedensowe przymrozki, które po wyjątkowo łagodnych temperaturach w marcu miały negatywny wpływ na sady i winnice. Dodatkowe szkody zostały spowodowane w Polsce przez gradobicie.
»»Czytaj tutaj:
Katastrofalny kwiecień w polskich winnicach
Przymrozki dotknęły zagłębia sadownicze. Będą straty
Władze krajowe rozdzielą pomoc bezpośrednio między rolników, aby zrekompensować im straty gospodarcze. Austria, Czechy i Polska będą musiały powiadomić Komisję w szczególności o kryteriach stosowanych do obliczania pomocy indywidualnej oraz działaniach podjętych w celu uniknięcia zakłócenia konkurencji.
Czerwone wino gorzej się sprzedaje
Tymczasem producenci wina w Portugalii cierpią z powodu zakłóceń równowagi rynkowej, które mogą przekształcić się w przedłużający się i szerszy kryzys. Powodem jest spadek sprzedaży wina czerwonego w połączeniu ze wzrostem produkcji w ubiegłym roku.
Władze Portugalii mogą wypłacać pomoc producentom wina, spółdzielniom winiarskim, gorzelniom i przedsiębiorstwom winiarskim; ustanowią zasady składania wniosków o wsparcie.
Płatności dla rolników Czech, Austrii i Polski muszą zostać dokonane do dnia 31 stycznia 2025 r., natomiast w Portugalii - do dnia 30 kwietnia 2025 r.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)/bz
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Niebywałe! Polska firma paliwowa lepsza niż Shell i MOL
Jak luksusowe marki nabierają klientów