Informacje

Samochód  / autor: Pixabay
Samochód / autor: Pixabay

Rząd uderza w polskiego lidera! "Więcej płatnych dróg"

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 września 2024, 16:58

    Aktualizacja: 18 września 2024, 17:16

  • Powiększ tekst

Polska branża transportowa w 2023 roku zajęła pozycję lidera w europejskim transporcie drogowym, odpowiadając za jedną piątą wszystkich przewozów, co potwierdzają dane Eurostatu. Teraz rząd planuje wprowadzić zmiany, które mocną uderzą w branżę. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, od 1 listopada sieć płatnych dróg dla ciężarówek zostanie rozszerzona o około 1600 km. Rząd uzasadnia prognozowane wpływy, wynoszące 14 miliardów złotych, jako „działanie wyrównujące konkurencyjność” względem transportu kolejowego.

Coraz więcej płatnych dróg

W pierwszym etapie poborem opłat zostanie objęte dodatkowe ok. 1600 km autostrad i dróg ekspresowych. Planowany termin rozszerzenia to obecnie 1 listopada 2024 r. W dalszej kolejności ww. system poboru opłat będzie rozszerzany o kolejne nowe drogi, których budowa planowana jest w kolejnych latach” - podano w odpowiedzi na interpelację.

Nie ma pieniędzy? Prognozowane wpływy 14 miliardów złotych

Na początku sierpnia resort infrastruktury poinformował, że planuje rozszerzyć sieć dróg płatnych dla ruchu ciężarowego o 1600 km, a w ciągu 10 lat dochody Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tego tytułu mają wynieść prawie 14 mld zł.

Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych.

Rozszerzenie zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa i zwiększy źródło przychodów KFD, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce” - podano w OSR.

Za rządów Prawa i Sprawiedliwości nie była rozszerzana sieć dróg płatnych

Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Projekt rozporządzenia jest kontynuacją polityki rozpoczętej w 2011 r., tj. obejmowania nowo wybudowanych dróg najwyższej klasy opłatą za przejazd pojazdów o masie powyżej 3,5 t.” - dodano w OSR.

Uderzyć w lidera?

Przypomnijmy, że obecnie Polska jest numerem jeden w transporcie drogowym w Europie. Jak wyjaśnia OSR zwiększenie sieci dróg płatnych w Polsce może przyczynić się do zmiany postrzegania przez przedsiębiorców alternatywy dla transportu kołowego, tj. transportu kolejowego.

Kolej ma „zyskać na atrakcyjności”

Dodano, że koszt przewozu towaru z punktu A do punktu B w ramach tranzytu przez Polskę realizowanego przez sektor kolejowy zyska na atrakcyjności względem takiego działania realizowanego przez transport drogowy, bowiem będzie się wiązać z podobnymi obciążeniami związanymi z wykorzystaniem publicznej infrastruktury.

Wytłumaczenie

Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest więc działaniem wyrównującym konkurencyjność. Objęcie opłatą nowo wybudowanych odcinków dróg wysokiej klasy prowadzi bowiem do zmniejszenia nierówności międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym a transportem kolejowym, z którą mamy aktualnie do czynienia w Polsce - wskazano w OSR.

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Skutki olbrzymiej nieodpowiedzialności pseudoekologów

Co z wielką kopalnią na Śląsku? „Ona już kończy życie”

Kolejna polska branża pod unijną gilotyną

»» Rozmowa z red. Maciejem Wośko, dlaczego pożyczki dla powodzian to zły pomysł na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych