Rząd uderza w polskiego lidera! "Więcej płatnych dróg"
Polska branża transportowa w 2023 roku zajęła pozycję lidera w europejskim transporcie drogowym, odpowiadając za jedną piątą wszystkich przewozów, co potwierdzają dane Eurostatu. Teraz rząd planuje wprowadzić zmiany, które mocną uderzą w branżę. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, od 1 listopada sieć płatnych dróg dla ciężarówek zostanie rozszerzona o około 1600 km. Rząd uzasadnia prognozowane wpływy, wynoszące 14 miliardów złotych, jako „działanie wyrównujące konkurencyjność” względem transportu kolejowego.
Coraz więcej płatnych dróg
„W pierwszym etapie poborem opłat zostanie objęte dodatkowe ok. 1600 km autostrad i dróg ekspresowych. Planowany termin rozszerzenia to obecnie 1 listopada 2024 r. W dalszej kolejności ww. system poboru opłat będzie rozszerzany o kolejne nowe drogi, których budowa planowana jest w kolejnych latach” - podano w odpowiedzi na interpelację.
Nie ma pieniędzy? Prognozowane wpływy 14 miliardów złotych
Na początku sierpnia resort infrastruktury poinformował, że planuje rozszerzyć sieć dróg płatnych dla ruchu ciężarowego o 1600 km, a w ciągu 10 lat dochody Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tego tytułu mają wynieść prawie 14 mld zł.
Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych.
„Rozszerzenie zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa i zwiększy źródło przychodów KFD, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce” - podano w OSR.
Za rządów Prawa i Sprawiedliwości nie była rozszerzana sieć dróg płatnych
„Należy zauważyć, że sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Projekt rozporządzenia jest kontynuacją polityki rozpoczętej w 2011 r., tj. obejmowania nowo wybudowanych dróg najwyższej klasy opłatą za przejazd pojazdów o masie powyżej 3,5 t.” - dodano w OSR.
Uderzyć w lidera?
Przypomnijmy, że obecnie Polska jest numerem jeden w transporcie drogowym w Europie. Jak wyjaśnia OSR zwiększenie sieci dróg płatnych w Polsce może przyczynić się do zmiany postrzegania przez przedsiębiorców alternatywy dla transportu kołowego, tj. transportu kolejowego.
Kolej ma „zyskać na atrakcyjności”
Dodano, że koszt przewozu towaru z punktu A do punktu B w ramach tranzytu przez Polskę realizowanego przez sektor kolejowy zyska na atrakcyjności względem takiego działania realizowanego przez transport drogowy, bowiem będzie się wiązać z podobnymi obciążeniami związanymi z wykorzystaniem publicznej infrastruktury.
Wytłumaczenie
Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest więc działaniem wyrównującym konkurencyjność. Objęcie opłatą nowo wybudowanych odcinków dróg wysokiej klasy prowadzi bowiem do zmniejszenia nierówności międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym a transportem kolejowym, z którą mamy aktualnie do czynienia w Polsce - wskazano w OSR.
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Skutki olbrzymiej nieodpowiedzialności pseudoekologów
Co z wielką kopalnią na Śląsku? „Ona już kończy życie”
Kolejna polska branża pod unijną gilotyną
»» Rozmowa z red. Maciejem Wośko, dlaczego pożyczki dla powodzian to zły pomysł na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj: