Informacje

UOKiK orzekł,  że Dell zawarł porozumienie ograniczające konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami sprzętu komputerowego / autor: Pixabay
UOKiK orzekł, że Dell zawarł porozumienie ograniczające konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami sprzętu komputerowego / autor: Pixabay

AKTUALIZACJA

UOKiK: 6 milionów złotych kary dla firmy Dell!

Grzegorz Szafraniec

Grzegorz Szafraniec

Dziennikarz gospodarczy i publicysta z ponad 20-letnim doświadczeniem. Redaktor naczelny kilku uznanych miesięczników, głównie z sektora handlu i FMCG. Twórca największego portalu internetowego w sektorze retail – wiadomoscihandlowe.pl. Wydawca programów gospodarczych w TVP S.A. oraz Forum Ekonomicznego w Karpaczu w 2023 r.

  • Opublikowano: 14 października 2024, 11:39

    Aktualizacja: 14 października 2024, 17:41

  • Powiększ tekst

Zasady sprzedaży m.in. rozwiązań informatycznych i komputerów marki Dell mogły naruszać konkurencję; UOKiK zobowiązał spółkę do zmiany praktyk – poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodał, że firma dostała 6 mln zł kary za wprowadzenie w błąd prezesa Urzędu.

Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), postępowanie przeciwko spółce Dell dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki Dell do przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne.

„Porozumienie ograniczające konkurencję”

Chodziło o sprzedaż m.in gotowych produktów informatycznych, takich jak: komputery, laptopy, urządzenia peryferyjne (myszki), a także produktów i usług informatycznych służących do tworzenia systemów informatycznych, w tym serwerów, pamięci masowych, macierzy dyskowych oraz usług wsparcia technicznego czy powiązanych z tym usług, np. usług w chmurze czy ochrony danych.

Podejrzany system rejestracji transakcji

Wątpliwości prezesa UOKiK wzbudził system sprzedaży oparty na rejestracji transakcji przez autoryzowanych sprzedawców. „Jeżeli jeden z nich zgłosił w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z danym klientem instytucjonalnym lub biznesowym, wówczas – na mocy podejrzewanego porozumienia – Dell mógł uniemożliwiać pozostałym partnerom handlowym przedstawienie konkurencyjnych ofert cenowych temu samemu klientowi, nawet na jego wyraźną prośbę” – powiedział szef UOKiK, Tomasz Chróstny.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. / autor: UOKiK (mat. prasowe
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. / autor: UOKiK (mat. prasowe

Niedozwolony podział rynku

W ocenie UOKiK, taka praktyka mogła stanowić niedozwolony podział rynku poprzez przypisanie konkretnych sprzedawców do danej transakcji. W efekcie przedsiębiorstwa i instytucje mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu marki Dell w atrakcyjniejszych warunkach cenowych czy technologicznych.

Jasne stanowisko prezesa

Rozumiemy charakterystykę systemu dystrybucji Dell, jednak sprzedaż zawsze musi odbywać się z poszanowaniem reguł konkurencji. W wydanej decyzji zobowiązałem spółkę do wyeliminowania praktyk, które polegały na przydzielaniu transakcji do konkretnych sprzedawców. Dzięki temu przedsiębiorstwa i instytucje kupujące lub zamawiające produkty Dell będą miały możliwość porównania wielu ofert i wyboru najkorzystniejszej z nich” – wskazał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

2 mln zł za każdą nieprawdziwą odpowiedź

UOKiK ukarał Dell za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Jak podano, spółka wprowadziła prezesa UOKiK w błąd, odpowiadając na pytania dotyczące przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta. Pomimo skierowania aż trzech wezwań w tym zakresie, spółka trzykrotnie przedstawiła nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje dotyczące przedsiębiorców, którym Dell nie przedstawił ofert cenowych oraz przyczyn nieprzedstawienia tych ofert – poinformował urząd.

Gruntowna zmiana zasad

Jak przekazano, w efekcie decyzji UOKiK, o podpisanie umowy z klientem będzie się teraz mogło ubiegać wielu autoryzowanych sprzedawców, bez konieczności uzyskania zgody Dell lub podawania Dell nazwy klienta końcowego. Zmiany będą dotyczyć również rabatów udzielanych przez Dell.

Co najmniej trzech autoryzowanych sprzedawców lub dystrybutorów może otrzymać rabat na tę samą transakcję poza zamówieniami publicznymi, na podstawie przejrzystych kryteriów, takich jak kolejność zgłoszenia transakcji czy jej prognozowana wartość. Kolejni sprzedawcy lub dystrybutorzy mogą otrzymać ten sam rabat na pisemny wniosek klienta końcowego.

Dodatkowe rabaty za „wysiłki przedsprzedażowe”

Dodatkowe rabaty będą również dostępne na podstawie tzw. wysiłków przedsprzedażowych, ocenianych na podstawie transparentnych kryteriów, takich jak zaangażowanie klienta czy przygotowanie rozwiązań testowych. Wszyscy autoryzowani sprzedawcy lub dystrybutorzy otrzymają również jednakowy poziom rabatu dla transakcji w przetargach publicznych, a także dodatkowe zniżki za wysiłki przedsprzedażowe. To oznacza, że o jedno zamówienie będzie konkurować wielu sprzedawców, a klienci zyskają większy wybór ofert.

Pół roku na wdrożenie

Spółka Dell będzie miała sześć miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na wprowadzenie nowych zasad sprzedaży. Przy ustalaniu terminu zobowiązania wzięto pod uwagę m.in. konieczność modyfikacji globalnych systemów informatycznych. Przedsiębiorca będzie musiał szczegółowo poinformować prezesa UOKiK o wykonaniu zobowiązania. Urząd zaznaczył, że wydane decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Dell analizuje uzasadnienie prawne działań UOKiK

Firma Dell, w drodze porozumienia z Prezesem UOKiK, zobowiązała się do nieznacznej modyfikacji swojego systemu rejestrowania przez Partnerów prospektów handlowych. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasz model dystrybucji jest zgodny ze wszystkimi polskimi i europejskimi wymogami prawnymi” - przekazano w oświadczeniu firmy Dell.

Firma zapewniła, że ”w pełni współpracowała z Prezesem UOKiK od kwietnia 2019 r. i dołożyła wszelkich starań, aby znaleźć i udostępnić organowi całą powiązaną ze sprawą dokumentację oraz udzielić wszelkich żądanych wyjaśnień„.

Zweryfikowaliśmy dziesiątki tysięcy dokumentów, bardzo wiele z nich przekazaliśmy Prezesowi UOKiK. Proaktywnie oferowaliśmy również dalszą pomoc i dodatkowe informacje. Mimo tego, Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na firmę kary pieniężnej. Analizujemy uzasadnienie tej decyzji Prezesa UOKiK” - dodano.

Źródło: UOKiK, PAP

Grzegorz Szafraniec

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Już wiadomo o kogo upomni się Wojsko Polskie w 2025 roku

Kupcy wrócili na Marywilską, ale nie są zachwyceni

Paradoksalny efekt unijnych kar na chińskie e-auta

»» Ekonomista dr Artur Bartoszewicz ujawnia na antenie telewizji wPolsce24 jak rząd Donalda Tuska wygaszał gospodarkę w ostatnich miesiącach – oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych