Najdłuższy tunel w Polsce przyspieszy ruch na „zakopiance”
Dwukilometrowy tunel, tysiącetrowy wiadukt oraz 37 innych konstrukcji mostowych o łącznej długości ośmiu kilometrów usprawnią i przyspieszą ruch na kompletnie przebudowanym, 17-kilometrowym odcinku „zakopianki” w okolicach Rabki. Nowy przebieg popularnej „siódemki” ma być uruchomiony sukcesywnie od 2018 do 2021 roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła w piątek przetargi na budowę górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 prowadzącej z Krakowa do Zakopanego na odcinku pomiędzy Lubniem a Rabką Zdrojem.
Jak informuje GDDKiA, z uwagi na górzysty teren oraz wymogi związane z ochroną środowiska, na liczącej bez mała 17 kilometrów trasie 8 kilometrów zostanie poprowadzonych po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Projekt przewiduje, że zostanie tam wydrążony najdłuższy w Polsce, ponad dwukilometrowy tunel pod masywem Małego Lubonia. Ponadto powstanie także 38 mostów i wiaduktów (najdłuższy z nich będzie miał 992 metry długości). Na trasie powstaną także dwa węzły drogowe: "Skomielna" i "Zabornia", trzy miejsca obsługi podróżnych (MOP) w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze oraz 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny.
Cała inwestycja może kosztować bez mała 3,6 miliarda złotych. Najdroższą częścią będzie dwukomorowy tunel drogowy, szacunkowy koszt jego budowy to ponad 1,3 mld zł.
Inwestycję podzielono na trzy części: Lubień – Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz tunel Skomielna Biała – Chabówka. Oferty w przetargach na dwa odcinki drogowe mają być składane do 12 lutego 2015 roku. Natomiast chętni na budowę tunelu mają czas na złożenie ofert do 19 lutego.
Prace mają się zakończyć na "łatwiejszych" odcinkach w roku 2018, a tunel ma być otwarty w 2021 roku.
"Przybliża się oczekiwana przez wielu kierowców podróżujących z różnych stron Polski »zakopianką« perspektywa bezpieczniejszego i sprawniejszego podróżowania na Podhale, w Tatry i na południe Europy komfortową drogą" – komentuje otwarcie przetargu rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut.
Modernizacja „zakopianki” jest tylko częścią działań, które mają usprawnić i przyspieszyć ruch na jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce, łączącym aglomeracje trójmiejską, warszawską i krakowską.
Trwa budowa drogi ekspresowej S7 we wschodniej części Krakowa , zwanej Trasą Nowohucką, która stanowi równocześnie część wschodniej obwodnicy miasta. Do 2020 r. ma powstać także odcinek drogi ekspresowej S7 od ulicy Igołomskiej w Krakowie do granicy z woj. świętokrzyskim. Będzie on liczył około 57 km. Trasa będzie przebiegać zupełnie nowym szlakiem, w trzech miejscach krzyżując się ze "starą" drogą krajową nr 7.
PAP, sek