A w portach ruch jak w ulu: rekordowe wyniki w Szczecinie-Świnoujściu
Porty w Szczecinie i Świnoujściu w ub.r. przeładowały o 3 proc. więcej towarów niż w 2013, osiągając zysk netto przekraczający 45 mln zł - poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Wynik przeładunków w portach jest najlepszy od 35 lat, a osiągnięty zysk jest rekordowy w historii portów - powiedział dziennikarzom wiceprezes Paweł Adamarek.
Na taki wynik złożyły się większe przeładunki w prawie wszystkich grupach towarowych.
Największy wzrost nastąpił w przeładunkach kontenerów - w tej grupie towarowej przeładunki wzrosły o 26 proc. Przeładowano 78 439 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera). Wzrosły także przeładunki z kategorii "inne masowe" o 12,6 - w ubiegłym roku przeładowano 3,25 mln ton tych towarów; większe były także przeładunki drobnicy o 10,1 proc. (10,34 mln ton), drewna o 3,6 proc. (17,4 mln ton), ropy o 3,1 proc. (1,67 mln ton), węgla o 1,6 proc. (4,6 mln ton).
Spadki wystąpiły praktycznie w dwóch grupach - rudy i zbóż.
Do portów w ub.r. zawinęło 6,3 tys. statków, co stanowi 8-proc. wzrost w stosunku do roku 2013.
Choć porty notują znaczny procentowy wzrost przeładunków kontenerów, to przeładunki te stanowią 5 proc. rynku w Polsce, więc jest jeszcze pole do działania - przekonywał Adamarek.
Jego zdaniem, jest też szansa na wzrost przeładunków zbóż, gdy znajdzie się nowy operator największego w kraju portowego elewatora Ewa.
Wiceprezes przypomniał, że Zarząd nadal pozostaje krajowym liderem w przeładunku węgla i samodzielnym liderem w przeładunkach rudy.
Zespół portowy realizuje od 2008 r. plan modernizacji o łącznej wartości blisko 600 mln zł. Poprawiona i unowocześniona została infrastruktura portowa, co w efekcie podniosło konkurencyjność portu. Inwestycje poprawiają też dostęp do portów od strony lądu.
Zmodernizowano m.in. drogi portowe oraz linie kolejowe. W br. ma się zakończyć budowa na terminalu promowym w Świnoujściu szóstego stanowiska dla promów. Także w Świnoujściu w br. roku uruchomiony ma być terminal LNG.
Na dalsze inwestycje w latach 2015-2022 spółka planuje przeznaczyć około 1,3 mld zł, z tego w samym 2015 r. ponad 123 mln zł.
Jak zapowiedział prezes ZMPSiŚ Zbigniew Miklewicz, jeśli zostanie zrealizowany projekt pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście, wówczas w porcie szczecińskim, zostaną przebudowane dwa baseny portowe, tak by mogły do nich wpływać dwa razy większe jednostki niż obecnie.
Plany przebudowy dotyczą też stanowisk na terminalu promowym w Świnoujściu, by i tam mogły cumować większe statki.
Prezes wspomniał, że jest także idea wybudowania w powstającym w Świnoujściu gazoporcie stanowiska do przeładunków LNG na mniejsze statki, by móc zaopatrywać w płynny gaz rynek w bezpośredniej bliskości gazoportu.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
PAP, sek