Informacje

Wieprzowina na sposób azjatycki? Polacy to lubią, bo to tanie i pożywne danie, które łatwo znaleźć na mieście przyrządzone prosto z patelni. Bo też coraz cześciej żywimy się poza domem, fot. freeimages.com
Wieprzowina na sposób azjatycki? Polacy to lubią, bo to tanie i pożywne danie, które łatwo znaleźć na mieście przyrządzone prosto z patelni. Bo też coraz cześciej żywimy się poza domem, fot. freeimages.com

Dieta Polaków 2000-2015: jemy więcej, ale mniej kalorycznie, choć kochamy słodycze

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 26 grudnia 2015, 08:46

    Aktualizacja: 26 grudnia 2015, 09:00

  • Powiększ tekst

Polacy kupują mniej niż 15 lat temu ziemniaków, mąki, pieczywa i owoców; więcej wędlin i słodyczy. Odżywiamy się mniej kalorycznie i coraz częściej jemy posiłki w restauracjach - wynika z raportu analityków banku BGŻ BNP Paribas.

Z analiz Departamentu Analiz Ekonomicznych Banku BGŻ BNP Paribas wynika, że w ciągu ostatnich 15 lat zmieniły się preferencje żywieniowe w naszym kraju. W porównaniu z 2000 r. o połowę mniej zjadamy ziemniaków i pieczywa. Chętnie kupujemy mięso, coraz częściej drób, choć nadal najczęściej na naszych talerzach znajduje się wieprzowina. Natomiast trzykrotnie wzrosło spożycie wody w butelkach, o 150 proc. konsumpcja czekolady, o ponad 50 proc. wysokiej jakości wędlin i makaronów i o ok. 20 proc. soków owocowych.

W tym okresie wydatki na żywność gospodarstw domowych wzrosły o 40 proc. „Znacznie częściej korzystamy z restauracji i barów i ta tendencja utrzyma się w kolejnych latach” - zaznaczył Dariusz Winek, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych Banku BGŻ BNP Paribas.

Choć jemy więcej, to mniej kalorycznie. Spadło spożycie białka roślinnego oraz węglowodanów. Najbardziej kalorycznie ożywiają się emeryci, w ich gospodarstwach zużywa się najwięcej cukru i czekolady.

Badania wykazały, że najistotniejszym kryterium wyboru produktów jest cena. Kolejnym jest miejsce wyprodukowania (Polska) oraz pochodzenie produktu (ekologiczny). Z ankiet GFK wynika, że Polacy przy zakupie żywności tylko w niewielkim stopniu kierują się marką i w zasadzie nie są skłonni płacić więcej za tzw. "żywność wysokiej jakości".

”Generalnie im wyższa cena, tym mniejszy popyt na żywność. Ale wzrost dochodów zwiększa jej spożycie” - zauważył Winek.

Według analityków banku, do 2020 r. należy oczekiwać spadku spożycia większości kategorii żywności, głównie mleka, mąki, soków owocowych, warzyw, grzybów olejów i innych tłuszczów. Za spadkiem konsumpcji przemawia oczekiwany wzrost cen artykułów spożywczych. Może natomiast zwiększyć się spożycie mięsa, wysokogatunkowych wędlin, przetworów mlecznych, czekolady, ryb oraz makaronu.

Raport został przygotowany na podstawie danych statystycznych (GUS i Eurostat) oraz badania przeprowadzonego na zlecenie banku BGŻ BNP Paribas przez firmę GfK.

PAP, sek

O rosnącej w Polsce popularnosci wina czytaj tutaj:

Polakom coraz bardziej smakuje dobre wino

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych