Informacje

fot. materiały prasowe viaTOLL
fot. materiały prasowe viaTOLL

W 2015 roku rekord wpływów do systemu viaTOLL

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 stycznia 2016, 17:13

    Aktualizacja: 24 stycznia 2016, 17:15

  • 0
  • Powiększ tekst

Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL w 2015 roku odnotował wpływy na poziomie 1,55 mld zł, co stanowi wzrost o 9,3% rok do roku i jest najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii systemu. Stabilny wzrost przychodów wynika ze zwiększającego się wolumenu przewozów oraz rozszerzania sieci dróg płatnych o 251 km – informuje operator systemu w komunikacie. Najwięcej wpływów dają: autostrada A4 i płatności za przejazd „ekspresówką” S8.

Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL w 2015 roku odnotował wpływy na poziomie 1,55 mld zł, co stanowi 9,3% wzrost rok do roku i jest najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii systemu.

W minionym roku najwyższe przychody w ramach systemu viaTOLL wygenerowała autostrada A4 (399,45 mln zł), a w następnej kolejności – droga ekspresowa S8 (208,86 mln zł) oraz autostrada A2 (156,59 mln zł). W pierwszej dziesiątce znalazły się również kolejno drogi: A1, S7, S3, DK92, S1, S6 oraz po raz pierwszy A8 z przychodem na poziomie 24,77 mln zł. Co ciekawe, spadki wpływów dotyczą tras: A2 (z 158 mln zł do 157 mln zł), S7 (z 90 mln zł do 87 mln zł), DK92 (z 50,5 mln zł do 47,5 mln zł) oraz S6 (z 26,5 mln zł do 25,5 mln zł).

Od momentu uruchomienia w dniu 1 lipca 2011 roku do końca grudnia ubiegłego roku system viaTOLL zarobił już ponad 5,49 mld zł. W tej kwocie zawarte są przychody zarówno z systemu elektronicznego, jak i poboru manualnego na A2 i A4. Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w budowę nowej oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce – podkreśla firma w komunikacie.

Obecnie w systemie zarejestrowanych jest 523 tys.umów (wzrost rok do roku o 10,2%) i nieco ponad 929 tys. pojazdów. Największą grupę zarejestrowanych przewoźników stanowią Polacy (61,3%), ale ich odsetek spadł w porównaniu do poprzedniego roku o 1,7 p.p.

Statystyki użytkowników pod względem narodowości wyglądają następująco: Niemcy (5,6%), Litwini (3,5%), Czesi (2,9%), Ukraińcy(2,8%), Rosjanie (2,7%), Rumuni (2,2%), Węgrzy (1,9%), Słowacy (1,8%) oraz Białorusini (1,6%).

Inaczej niż w przypadku systemów działających w innych europejskich krajach, w systemie viaTOLL cały czas przybywa pojazdów, których właściciele rozliczają się na podstawie przedpłaty (pre-pay) – ich odsetek wynosi obecnie 82,3%. Zaledwie 17,7% taboru prowadzi spedycję na podstawie umów z odroczonym terminem płatności (post-pay).

W 2015 roku operator systemu wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przygotował szereg usprawnień dla użytkowników. W ciągu roku uruchomiono trzy narzędzia: e-Notę, powiadomienie SMS oraz aplikację mobilną.

E-Nota to bezpośredni, elektroniczny dostęp do not obciążeniowych, które są dokumentami księgowymi przesyłanymi co miesiąc użytkownikom. Dostęp do serwisu jest możliwy on-line, 24h na dobę i eliminuje potrzebę wysyłki pocztą. Obecnie z tego rozwiązania korzysta ponad 14 000 użytkowników. Powiadomienie SMS to usługa dla rozliczających się za pomocą konta przedpłaconego. Gwarantuje natychmiastowy dostęp do informacji o stanie salda za pomocą wiadomości tekstowej. Od momentu uruchomienia do końca 2015 roku SMS wysłano ponad 200 tys. zapytań o saldo. Ostatnia innowacja to aplikacja mobilna viaTOLL. Do tej pory, poprzez platformy Google Play oraz Apple iStore, oprogramowanie ściągnięto ponad 10 tys. razy.

Elektroniczny system viaTOLL jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. oraz autobusów. Od 2012 roku z systemu dobrowolnie mogą korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Opłaty są pobierane na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA.

Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o.

Sek

Powiązane tematy

Komentarze