Informacje

Myto to dobry biznes

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 stycznia 2018, 13:32

  • 0
  • Powiększ tekst

Wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat oraz Manualnego Systemu Poboru Opłat, realizowanego w ramach viaTOLL, wzrosły w ubiegłym roku do 1,88 mld zł z 1,7 mld zł w roku 2016 - poinformował viaTOLL w środowym komunikacie. Operatorem systemu jest Kapsch Telematic Services

Na początku lipca ubiegłego roku nastąpiło rozszerzenie systemu o 360 km do ponad 3660 km. Na koniec grudnia w systemie było zarejestrowanych ponad 1122 tys. pojazdów i 552 tys. podmiotów gospodarczych.

W komunikacie poinformowano, że system obejmuje zarówno elektroniczny pobór opłat dla pojazdów ciężkich na zdefiniowanej sieci dróg, jak i opłaty elektroniczne oraz manualne (na bramkach) na dwóch odcinkach państwowych autostrad A2 / A4.

W ubiegłym roku koszty funkcjonowania systemu viaTOLL stanowiły 14 proc. rocznych wpływów, czyli około 262,7 mln zł.

viaTOLL poinformował, że sumaryczne wpływy z opłat drogowych w Polsce od początku funkcjonowania systemu, czyli od lipca 2011 roku do końca 2017 roku wyniosły ponad 9,11 mld zł.

ViaToll to system poboru opłat, obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z tego systemu.

Jaj poinformował viaTOLL niezmiennie największą grupę zarejestrowanych przewoźników stanowią Polacy (58,9 proc.), ale ich odsetek nadal spada. Na kolejnych miejscach plasują się: Niemcy (5,5 proc.), Litwini (3,7 proc.), Ukraińcy (2,8 proc.), Czesi (2,81 proc.), Rumuni (2,6 proc.) Rosjanie (2,5 proc.), Węgrzy (1,8 proc.), Słowacy (1,7 proc.) oraz Białorusini (1,5 proc.).

Kontrakt z operatorem systemu spółką Kapsch Telematic Services wygasa na początku listopada tego roku. Zgodnie z zapisami ustawowymi poborem opłat za przejazd po drogach krajowych zajmie się wtedy Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Na mocy nowych regulacji, zmiana podmiotu pobierającego opłaty nastąpi 3 listopada 2018 r.

Według projektodawców ustawy rozwiązanie to pozwoli też uniezależnić procesu poboru opłat drogowych od podmiotów trzecich. Ponadto dzięki przejęciu pełnej kontroli nad KSPO przez administrację państwową ułatwione będzie ewentualne dokonywanie szybkich zmian w systemie.

Nowe przepisy mają też zapewnić odpowiednią ochronę danych osobowych gromadzonych w ramach KSPO i wyższą standaryzację rozwiązań, w tym możliwości rozwoju KSPO i jego integracji z innymi systemami teleinformatycznymi.

Chodzi o zapewnienie efektywniejszego wykonywania zadań administracji publicznej, m.in. dotyczącego monitorowania przewozu drogowego towarów, stwierdzania i sankcjonowania naruszeń dotyczących przejazdów pojazdami nienormatywnymi czy kontroli zezwoleń wydawanych dla przewoźników zagranicznych.

SzSz (PAP)

Powiązane tematy

Komentarze