Sanocki Autosan przechodzi pod skrzydła Polskiej Grupy Zbrojeniowej i dalej będzie wytwarzał autobusy
Konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i HSW, które należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej kupi zakład Autosan z Sanoka będący w upadłości od 2013 r. - poinformował PAP w środę syndyk masy upadłościowej Ludwik Noworolski.
Noworolski dodał, że umowa ma zostać podpisana do końca marca br. "Oferta konsorcjum została wybrana przeze mnie, zaakceptował też ją sędzia komisarz nadzorujący upadłość" - zaznaczył.
Jak powiedział w rozmowie z PAP sędzia komisarz Andrzej Leśniak, Autosan został sprzedany za 17,3 mln zł. "To mniej o 2,7 mln zł niż pierwotnie postanowiłem, ale wynika to z tego, że oferta nie obejmowała kupna budynku biurowego. Zostanie on sprzedany w oddzielnym przetargu" - dodał Leśniak.
Sędzia zaznaczył, że w przetargu wpłynęła jedna oferta. "W mojej ocenie gwarantuje zakładowi dalsze istnienie" - podkreślił.
Przewodnicząca związku zawodowego "Solidarność" w Autosanie Ewa Latusek powiedziała PAP, że to bardzo dobra wiadomość dla załogi. "Cieszymy się, że ten okres niepewności się skończył. Ważne jest również, że inwestorem są spółki Skarbu Państwa, to daje gwarancję, że to poważna oferta" - dodała.
Konsorcjum złożone ze spółek PGZ w swojej ofercie zadeklarowało przejęcie pracowników oraz utrzymanie produkcji autobusów oraz wprowadzenie do oferty zakładu nowych produktów.
Oferty na zakup Autosanu można było składać do 29 stycznia br. Co prawda w grudniu ub.r. syndyk masy upadłościowej wybrał jedną ofertę i przedstawił ją do akceptacji sędziemu. Jednak transakcji nie udało się sfinalizować do końca roku, a do tego czasu był wyznaczony termin na sprzedaż zakładu, dlatego termin został wydłużony.
Konsorcjum złożone ze spółek wchodzących w skład PGZ już raz złożyło ofertę kupna Autosanu. Było to przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi. W ostatnim tygodniu kampanii wyborczej ofertę kupna zakładu złożyło konsorcjum firm: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar oraz prywatna spółka SKB Drive Tech. Po wyborach oferta konsorcjum została wycofana.
Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo ws. upadłości Autosanu.
Autosan był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.
Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 300 osób.
Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.
Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.
PAP, sek