Wodór zamiast energii elektrycznej. Japonia stawia na nowatorskie rozwiązanie
Japońskie koncerny we współpracy z władzami lokalnymi ogłosiły rozpoczęcie przyjaznej dla środowiska naturalnego produkcji wodoru dla pojazdów mechanicznych.
Pierwiastek chemiczny będzie pozyskiwany z elektrowni wiatrowej Hama Wing w Yokohamie. Agencja Associated Press tłumaczy, że w projekcie biorą udział władze prefektury Kanagawa, miast Yokohama i Kawasaki, a także koncernów Toyota, Toshiba i Iwatani. AP zwraca uwagę, że dzięki temu rozwiązaniu opracowane przez Toyotę ogniwa paliwowe będą mogły być zaopatrywane w wodór w sposób przyjazny dla środowiska, a nie poprzez wykorzystanie paliw kopalnych, jak było do tej pory.
W poniedziałek ogłoszono, że wodór z elektrowni wiatrowej będzie kompresowany i transportowany ciężarówkami. Następnie pierwiastek będzie wykorzystywany do napędzania wózków widłowych z ogniwami paliwowymi pracujących w czterech miejscach: fabryce, targu owocowo-warzywnym oraz w dwóch magazynach.
Tłumacząc decyzję o produkowaniu wodoru zamiast energii elektrycznej w Hama Wing przedstawiciel Toyoty Shigeki Tomoyama zwracał uwagę, że łatwiej magazynować wodór niż prąd. Dodał, że czysty wodór jest najlepszą odpowiedzią dla wyzwań związanych z globalnym ociepleniem i kryzysami energetycznymi.
"Potrzebne są stabilne dostawy wolnego od dwutlenku węgla wodoru" - podkreślał Tomoyama podczas konferencji prasowej w Yokohamie.
AP dodaje, że pozyskiwany z elektrowni wiatrowych wodór powinien zmniejszyć o 80 proc. emisję dwutlenku węgla do atmosfery w porównaniu z produkcją pierwiastka opartą na paliwach kopalnych.
Niedawno opracowano specjalne wersje samochodów dostawczych, które służą jako stacje ładowania wodorem dla wózków widłowych. Amerykańska agencja przypomina, że Japonia chce stać się liderem technologii wodorowych i zaprezentować wykorzystanie tych innowacji podczas igrzysk olimpijskich w Tokio w 2020 roku.
AP przypomina, że w zeszłym tygodniu Honda wprowadziła na japoński rynek swój samochód wodorowy - Clarity. Tymczasem już wcześniej Toyota zaczęła sprzedawać na międzynarodowych rynkach model Mirai. Masową produkcję samochodów z ogniwami paliwowymi prowadzi też południowokoreański koncern Hyundai.
(PAP)