Mikrobiznes przechodzi na własną flotę samochodową
Już ponad 20 proc. samochodów w polskich przedsiębiorstwach zarządzanych jest przez wyspecjalizowane firmy CFM (Car Fleet Management), a według specjalistów sektor ten będzie wykazywał systematyczny wzrost na poziomie 5-7 proc. w skali roku - informuje Carfleet.
Do niedawna najwięksi gracze na rynku skupiali się na dużych i średnich flotach pojazdów – nie tylko ze względu na przychody, ale również dlatego, że to korporacje i większe firmy jako pierwsze otworzyły się na korzyści, jakie niosą ze sobą rozwiązania typu full service leasing lub wynajem długoterminowy.
Sytuacja zmienia się jednak dynamicznie. Sektor MŚP, który jeszcze kilka lat temu z dużą nieufnością podchodził m.in. do wynajmu długoterminowego, dziś coraz chętniej buduje firmowe floty przy wsparciu branży CFM. Na drogę, którą wytyczyły duże, średnie i małe firmy, wkraczają obecnie mikroprzedsiębiorcy.
Z wynajmu długoterminowego samochodów korzysta obecnie co czwarte z przedsiębiorstw z sektora MSP, co oznacza wzrost o ponad 100% w przeciągu ostatnich dwóch lat.
Podmioty zatrudniające poniżej 10 pracowników coraz chętniej idą za przykładem większych organizacji i wyrażają chęć przekazania wszelkich obowiązków związanych z zarządzaniem służbowymi samochodami wyspecjalizowanym firmom. Dostępne na rynku usługi cieszą się rosnącym zainteresowaniem mikroprzedsiębiorców, którzy coraz dokładniej precyzują swoje oczekiwania – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A.
Usługa CFM cieszy się coraz większą popularnością wśród mikroprzedsiębiorców z racji spadku kosztów takiej usługi. Wynajem długoterminowy pozwala też na redukcję kosztów operacyjnych, daje możliwość odliczenia podatku VAT i minimalizację administracji, związanej z posiadaniem aut. Czynsz płacony miesięcznie za wynajem długoterminowy samochodu można traktować jako koszt uzyskania przychodu.
Oprac. sek