Pociąg "Impuls" jak Luxtorpeda
Nowosądecka firma Newag wyprodukowała pociąg pasażerski "Impuls", który - jako pierwszy skonstruowany w Polsce - przekroczył prędkość 200 km/godz. Podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej pojazd osiągnął 211,6 km/godz.
Jak poinformował dyrektor marketingu firmy Newag Józef Michalik, czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny z rodziny "Impuls" wyprodukowano na zamówienie Kolei Dolnośląskich. Do końca maja pięć sztuk tego typu pociągów ma trafić do przewoźnika. "Celem tego testu było zbadanie zachowania systemów i podzespołów pojazdu, głównie układu jezdnego, a także stabilności, sposobu prowadzenia i jazdy na łukach o dużych promieniach" - wyjaśnił Michalik.
Podkreślił, że podczas próby wszystkie urządzenia i systemy zadziałały poprawnie i bez zastrzeżeń. Próba zrealizowana została na odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej, między Psarami a Górą Włodowską. Dyrektor tłumaczył, że podczas normalnej eksploatacji pojazd nie będzie osiągał tak dużych prędkości, jego maksymalną szybkość określono bowiem na 160 km/godz.
Pociąg "Impuls" jest najnowszym produktem sądeckiej spółki. Pojazd zaprojektowano przy współpracy z partnerem - firmą EC Engineering z Krakowa. Posiada wszystkie dopuszczenia do eksploatacji, wydane
przez Urząd Transportu Kolejowego.
Sześcioczłonową wersję pojazdu zamówiła w zeszłym roku Szybka Kolej Miejska w Warszawie. Dotąd przewoźnik odebrał sześć składów, a w najbliższych miesiącach otrzyma kolejne trzy.
Newag jest jedną z największych polskich grup kapitałowych, która zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego. Spółka działa w segmentach: produkcji, modernizacji i napraw pojazdów pasażerskich, modernizacji i napraw lokomotyw spalinowych oraz modernizacji i napraw wagonów osobowych.
Produkcją, modernizacją i naprawami lokomotyw elektrycznych zajmuje się spółka zależna Newag Gliwice. Rekord prędkości na polskich torach należy do włoskiego pociągu Pendolino, który testowany przez PKP S.A. w 1994 r., osiągnął na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość 250,1 km/godz. Polska była pionierem jeśli chodzi o szybkie pociągi - już przed II wojną światową na trasach między innymi ze Lwowa, Warszawa, Kołomyja, Zaleszczyki i Poznań kursował superszybki pociąg Luxtorpeda.
(PAP)
rgr/ amac/ jra/