Informacje
Konferencja prasowa minister Elżbiety Rafalskiej i kierownictwa resortu, poświęcona programowi "Rodzina 500 plus" fot. materiały MRPiPS
Konferencja prasowa minister Elżbiety Rafalskiej i kierownictwa resortu, poświęcona programowi "Rodzina 500 plus" fot. materiały MRPiPS

Urzędnik potrafi, czy jak „sprzedano” Polakom program „Rodzina 500 plus”

---

  • Opublikowano: 11 maja 2016, 20:12

    Aktualizacja: 11 maja 2016, 20:18

  • Powiększ tekst

Program „Rodzina 500 plus” jest nie tylko wielkim sukcesem społecznym i politycznym rządu, ale przykładem znakomicie poprowadzonej akcji informacyjno-promocyjnej. Przy której dodajmy obyło się bez wielomilionowego kontraktu dla agencji reklamowych.

Zadanie proste i zarazem karkołomne: jak dotrzeć w kilkanaście tygodni z rzetelną wiedzą o pionierskim programie do 2 milionów 700 tysięcy polskich rodzin, które mogą liczyć na pomoc finansową dla w sumie 3 milionów 700 tysięcy dzieci?

Już w połowie lutego, na półtora miesiąca przed właściwym startem, 98 proc. Polaków słyszało o rządowym programie „Rodzina 500 plus”, a 79 proc. orientowało się się, na czym ma on polegać! - mówił sondaż CBOS. To ogromy sukces prowadzonych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej działań.

Co szczególnie warte podkreślenie koncepcja powstania i wdrożenia tej ogromnej i skomplikowanej akcji informacyjnej programu „Rodzina 500 plus”, jak również materiały graficzne m.in. logo, poradniki, film informacyjny są rezultatami pracy pracowników resortu. Zadania te realizowano w ramach obowiązków służbowych. Ministerstwo realizując akcję informacyjno-promocyjną nie korzystało z usług agencji reklamowych.

Można? Można! Wyliczenie wszystkich podjętych działań pokazuje, jak gigantyczną pracę wykonano w nbardzo krótkim czasie.

Jak wyglądała akcja informacyjno-promocyjna dla rodzin?

Głównym kanałem informacyjno-promocyjnym programu „Rodzina 500 plus” zarówno w fazie przygotowań do startu programu, jak również w czasie jego realizacji jest strona internetowa ministerstwa. Na bieżąco pojawiały się tam informacje o przebiegu prac nad projektem, konsultacjach społecznych, pracach legislacyjnych, wejściu w życie ustawy, uruchomieniu programu.

Pod osobną zakładką na stronie, poświęconą wyłącznie programowi Rodzina 500 plus. Znalazły się poradniki dla obywateli i urzędników, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i wyjaśnienia krok po kroku zasady programu. Zakładka jest na bieżąco aktualizowana i dostosowywana do potrzeb użytkowników.

Powstało 8 poradników (zarówno dla odbiorców programu, jak i samorządów).

W prasie, telewizji, radiu i na portalach internetowych ukazało się 58 poradników, których powstanie i zawartość nadzorowało ministerstwo.

Zorganizowano 7 dyżurów telefonicznych ekspertów Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podczas, których odpowiadaliśmy na pytania dotyczące programu. Eksperci ministerstwa brali także udział w czatach z internautami na Facebooku. (akcja wspólnie z portalem Babyonline i Radiem ZET).

W mediach społecznościowych: na Facebooku pojawiło się ponad 40 wpisów na temat programu „Rodzina 500 plus”. Przeprowadziliśmy akcję informacyjna #WażneDlaRodziny (cykl trzech materiałów). Posty docierały średnio do ok. 5 tys. osób. W akcji #ZapytajMRPiPS na Twitterze – odpowiadano na pytania dotyczące „Rodzina 500 plus”.

Powstał film informacyjny dotyczący założeń programu oraz tego, jak złożyć wniosek.

W mediach ukazało się ponad 130 wywiadów z kierownictwem resortu, podczas których wyjaśniano założenia programu. W sumie w mediach ukazało się ponad 13,5 tys. materiałów nt. programu „Rodzina 500 plus”.

Przed uruchomieniem programu przeprowadzono (przy współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji, ZUS oraz bankami) akcję informacyjną dot. e-wniosków oraz cyberbezpieczeństwa składania wniosku online. Wspieraliśmy także banki w tworzeniu ich materiałów informacyjnych,

Od 1 marca br. w MRPiPS została uruchomiona infolinia dotycząca programu „Rodzina 500+”. Infolinie zostały uruchomione również we wszystkich urzędach wojewódzkich.

Ministerstwo odpowiadało także szereg zapytań obywateli. Tylko w lutym i marcu, czyli bezpośrednio przed startem programu było ich aż 2 tys.

1 kwietnia uruchomiono mobilne punkty informacyjne - Busy 500plus. W tych punktach pracownicy Urzędów Wojewódzkich udzielają porad i odpowiadają na pytania na temat programu „Rodzina 500plus”. Pomagają także w wypełnieniu wniosku. Specjalnie oznakowane samochody odwiedzą każdy region w Polsce. Akcja ta związana jest z dużym zainteresowaniem programem i chęcią dotarcia z rzetelną informacją do jego beneficjentów.

W jaki sposób ministerstwo wspierało samorządy w prawidłowym wdrażaniu ustawy?

W ramach konsultacji publicznych projektu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci minister Elżbieta Rafalska wraz z wiceministrami odbyli spotkania we wszystkich województwach, gdzie konsultowali zapisy projektu „Rodzina 500+” z przedstawicielami gmin i organizacji pozarządowych. W konsultacjach tych wzięło udział ponad 2,2 tys. osób.

Aby przygotować pracowników samorządów do właściwej realizacji programu, eksperci z ministerstwa opracowali "Podręcznik dla samorządów". Jest on dostępny na stronie internetowej MRPiPS.

W sumie ponad 3,7 tys. pracowników samorządowych z każdego województwa zajmujących się przyjmowaniem wniosków i wypłatą świadczenia wychowawczego zostało przeszklonych z programu „Rodzina 500 plus”. Szkolenia były prowadzone przez pracowników Departamentu Polityki Rodzinnej i Departamentu Informatyki MRPiPS we współpracy z pracownikami właściwych Urzędów Wojewódzkich. Zaangażowanych w nie było 15 pracowników resortu. Pracownicy ministerstwa przeprowadzali szkolenia w ramach obowiązków służbowych, nie otrzymywali z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia.

Okazuje się też, że wydatki na promocję stanowiły tylko niewielki ułamek procenta ogólnej kwoty przeznaczonej na realizację programu „Rodzina 500 plus” (jego budżet w tym roku to ponad 17 mld zł). Koszt promocji to zaledwie 0,016% całkowitego kosztu programu "Rodzina 500 plus" - wyniósł niecałe 3 mln zł, w tym koszt zakupu czasu antenowego trzech telewizji to 2,57 mln**.

A jaki jest ostateczny rezultat?

Zgodnie z danymi na koniec kwietnia złożono ponad 2,1 mln wniosków o przyznanie świadczenia wychowawczego. Wydanych zostało ponad 675 tys. decyzji, wypłaconych prawie 430,5 mln zł.

Polskie rodziny czekały na program Rodzina 500 plus. Ogromnie się cieszę, że informacja o programie dotarła do zainteresowanych i już znaczna część uprawnionych rodzin złożyła wniosek o przyznanie świadczenia. To dowód, że nasze działania przynoszą skutek - podsumowuje Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej.

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych