Informacje

Polska trzecia w Europie pod względem eksportu mebli. Czy w 2017 r. jeszcze awansuje?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 grudnia 2016, 10:00

  • Powiększ tekst

Przemysł meblarski jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Prognozuje się, że wartość eksportu mebli w 2016 roku może przekroczyć 41,64 mld zł . Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie, a czwarte na świecie pod względem eksportu mebli. Czy Polsce w 2017 roku uda się wskoczyć na wyższe miejsce podium? Komentują eksperci z branży meblarskiej.

Polska od prawie 20 lat znajduje się w ścisłej czołówce światowych liderów eksportujących meble. W ujęciu globalnym, lepsze wyniki finansowe osiągają jedynie Chińczycy, Włosi i Niemcy. Europejscy konkurenci wyprzedzają Polskę ze względu na znacznie wyższe ceny sprzedaży jakie proponują. Biorąc pod uwagę ilość wyeksportowanych mebli w przeliczeniu np. na tony Polska byłaby drugim największym eksporterem mebli na świecie zaraz po Chinach - podkreśla Andrzej Moskała – właściciel firmy Toptextil – wiodącego dystrybutora obiciowych tkanin meblarskich, importera, ale też eksportera.

Według badań przeprowadzonych przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli od 2010 roku eksport wzrósł o ponad 40% . Największymi rynkami zbytu dla polskiej produkcji wyposażenia domu oraz komponentów meblowych są Niemcy - obecnie co czwarty mebel w niemieckim gospodarstwie pochodzi z naszego kraju - oraz Wielka Brytania - w 2015 wartość eksportu na Wyspy wyniosła ponad 700 milionów euro .

Wzrost znaczenia i rozpoznawalności polskich marek meblowych ma ogromny wpływ na rozwój firm zajmujących się produkcją komponentów meblowych - między innymi tkanin obiciowych.

Naszym głównym rynkiem zbytu jest co prawda rynek polski, jednak eksport zagraniczny stanowi już ok. 8-9% - komentuje Andrzej Moskała, właściciel firmy Toptextil – Regularnie eksportujemy tkaniny na Litwę, Łotwę, do Czech, Słowacji, Niemiec czy Rumunii, pozyskujemy także odbiorców w Azji i Ameryce Północnej – do czego znakomitą okazją są branżowe międzynarodowe targi branży meblarskiej np. Heimtextil czy HomeDecor – komentuje Andrzej Moskała.

Polska jest jednym ze światowych liderów szeroko rozumianej branży meblarskiej, w tym tapicerskiej, ale wciąż musi walczyć o swoją pozycję z zarówno z zachodnimi konkurentami stawiającymi na design, jak i wschodnimi – ci z kolei skupiają się na jak najniższych cenach, choć kosztem jakości.

  • Słabymi stronami polskiej branży meblowej są niski poziom działań marketingowych i wdrażania innowacji oraz nowych technologii, współpraca przedsiębiorstw z instytucjami otoczenia biznesowego, brak systemu przepływu informacji oraz niskie nakłady finansowe przeznaczane na innowacje – komentuje Aneta Cieśla, kierownik działu sprzedaży firmy Kameleon.

Pomimo rosnących wskaźników, polscy eksporterzy komponentów meblowych cały czas napotykają na wiele trudności.

Jesteśmy zalewani masową produkcją ze Wschodu. Polscy producenci muszą stawiać na oryginalność, ciekawe i praktyczne rozwiązania, a przede wszystkim na najwyższą jakość. Niestety nadal częstym błędem jest oszczędzanie na elementach, które potrafią nadać meblowi unikalnego charakteru, jak np. tkaniny obiciowe. – ocenia dr Marek Borowiński, znany jako Shop Doctor, który od lat doradza polskim firmom meblarskim.

Według Prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, zainteresowanie polskimi meblami stale rośnie w Brazylii, Emiratach Arabskich, Stanach Zjednoczonych, Rumunii czy na Słowacji. Przed Polską otwiera się także rynek chiński czy irański. Chociaż krajowy eksport będzie rozwijał się na nowych rynkach, to w najbliższych latach Unia Europejska nadal będzie miała największe znaczenie dla dynamiki eksportu branży meblarskiej . Pomimo trudności, polskie firmy rynku meblarskiego z roku na rok radzą sobie coraz lepiej.

Myślę, że rok 2016 nazwać można rokiem przełomowym. W roku 2017 spodziewamy się nawet 20 proc. wzrostu sprzedaży – podsumowuje Andrzej Moskała.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych