EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY: Rekordowa frekwencja
IX Europejski Kongres Gospodarczy był rekordowy pod względem frekwencji - wynika z informacji organizatorów tego zakończonego w piątek w Katowicach wydarzenia, w którym uczestniczyło ponad 8,5 tys. gości z wielu krajów świata. Towarzyszące kongresowi Dni startupów przyciągnęły 2,5 tys. osób.
Frekwencja była rekordowa, ale o znaczeniu kongresu przesądza nie tylko liczba uczestników, ale przede wszystkim ilość nawiązanych tu konkretnych kontaktów biznesowych - powiedział inicjator kongresu, prezes Grupy PTWP Wojciech Kuśpik.
Jak mówił, jedną z miar sukcesu może być odpowiedź uczestników kongresu na pytanie, zadane podczas czwartkowej kongresowej gali, a dotyczące właśnie tego, ilu gości nawiązało w Katowicach istotne kontakty, które przełożą się na konkretne inicjatywy i przedsięwzięcia biznesowe.
Ponad połowa zgromadzonych potwierdziła, że nawiązali takie kontakty - relacjonował Kuśpik.
Ważną ideą kongresu było także umożliwienie dialogu i współpracy między ekspertami, wiodącymi korporacjami, a innowacyjnymi startupami, które zaprezentowały sto pomysłów na biznes, oparty na nowoczesnych technologiach. W startupowym konkursie nagrodzono m.in. polskie pomysły, jak bezzałogowe statki powietrzne sterowane systemem wykorzystującym elementy sztucznej inteligencji oraz urządzenia do treningu chirurgii małoinwazyjnej i symulacji medycznych.
W konkursie Start-up Challenge wybrano sześć najbardziej obiecujących polskich startupów w takich kategoriach jak robotyka i automatyzacja, zarządzanie i analityka, przemysł i logistyka, medycyna, handel czy przemysł czasu wolnego. Podczas kongresu startupy miały możliwość zaprezentowania biznesowemu światu innowacyjnych projektów, podjęcia próby znalezienia inwestora i zainteresowania opinii publicznej nieszablonowym pomysłem na biznes.
Częścią prawie stu kongresowych debat były międzynarodowe fora gospodarcze, poświęcone współpracy polskich firm i instytucji z podmiotami z takich krajów jak Indie, Chiny, Kazachstan, Izrael czy państwa afrykańskie. W panelach uczestniczyli m.in. eksperci Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która była jednym z partnerów kongresu.
Nadal istnieje duże zapotrzebowanie i potencjał do współpracy dla polskich firm w Afryce. Wszystkie kraje Afryki modernizują swoje rolnictwo, dlatego też dużym zainteresowaniem cieszą się maszyny rolnicze. Szybki rozwój infrastruktury powoduje z kolei zapotrzebowanie na firmy z branży budownictwa infrastrukturalnego np. w Kenii, Senegalu czy Wybrzeżu Kości Słoniowej - mówił wiceprezes PAIH Wojciech Fedko.
Od tego roku w Nairobi działa Zagraniczne Biuro Handlowe Agencji. To jedna z ośmiu zagranicznych placówek PAIH. O ich roli mówił podczas panelu poświęconego dyplomacji gospodarczej prezes Agencji Tomasz Pisula. "Zagraniczne Biura rozpędzają się. Obsługujemy pierwsze zapytania polskich firm, są już też pierwsze podpisane kontrakty. Do końca roku otworzymy 20 biur" - powiedział. Prezes przypomniał także, że dziś wiele produktów globalnych firm powstaje z wykonanych w Polsce półproduktów świetnej jakości; następnie sprzedawane są pod zagraniczną marką z dużym sukcesem.
Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to trzydniowy cykl debat o różnorodnej tematyce, podążającej - w zamyśle organizatorów - za aktualną sytuacją gospodarczą Polski, Europy i świata. W tym roku wśród gości kongresu byli m.in.: wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Marosz Szefczovicz, wicepremierzy Jarosław Gowin i Mateusz Morawiecki, ministrowie i wiceministrowie wielu resortów oraz szefowie wiodących polskich firm i instytucji gospodarczych.
Do wydarzeń towarzyszących kongresowi należały m.in. Prezentacja finalistów konkursu Teraz Polska 2017 "Siła polskich marek", podsumowanie plebiscytu "Menedżer Roku 2016 woj. śląskiego", gala ogłoszenia wyników XI edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm, gala finałowa konkursu "Wizjonerzy 2017", Polsko-Czeskie Spotkanie Gospodarcze oraz gala finałowa konkursu "Top Inwestycje Komunalne".
SzSz(PAP)