Informacje

Fot.sxc.hu
Fot.sxc.hu

Nowe przepisy ochronią turystów - tak twierdzi Ministerstwo Finansów

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 maja 2013, 07:18

  • 1
  • Powiększ tekst

13 maja wejdą w życie rozporządzenia ministra finansów podnoszące minimalne kwoty gwarancyjne biur podróży oraz wprowadzające nowy sposób ich naliczania - poinformował wiceminister finansów Jacek Dominik. Nowe rozwiązania mają zabezpieczyć interesy turystów.

"Dwa rozporządzenia ministra finansów wejdą w życie 13 maja, czyli już za parę dni. Zasadnicza zmiana polega na podniesieniu istotnie wszystkich minimalnych kwot gwarancyjnych" - powiedział wiceminister we wtorek na posiedzeniu sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.

Chodzi o zmiany w dwóch rozporządzeniach ministra finansów: z 16 grudnia 2010 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz z 21 grudnia 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Zgodnie z obowiązującymi
przepisami minister finansów ustala minimalne sumy gwarancyjne. Następnie organizator, żeby mógł prowadzić działalność gospodarczą jako organizator turystyki, musi wypełnić i złożyć do urzędu marszałkowskiego odpowiednią gwarancję. W tym celu wypełnia wniosek, deklarując w nim: obrót z roku ubiegłego, wysokość i termin pobieranych przedpłat, typ działalności gospodarczej. Wysokość przedpłaty pobieranej od klienta może wynosić od 10 proc. do pełnej kwoty ceny.

Nowe rozporządzenia przewidują, że w przypadku biur podróży, które rozpoczynają swoją działalność turystyczną i zamierzają wykorzystywać loty czarterowe do krajów europejskich i poza Europą, minimalna wysokość sumy gwarancyjnej wyniesie 250 tys. euro. Jeśli nie będą wykorzystywać lotów czarterowych, wówczas minimalna suma gwarancyjna to 90 tys. euro.

Dla działającego biura podróży, które wykorzystuje lotniczy transport czarterowy i pobiera przedpłaty w terminie do 30 dni przed dniem rozpoczęcia wycieczki, minimalna suma gwarancyjna wyniesie 12 proc. rocznego przychodu, nie mniej jednak niż 149 tys. euro.

Jak przypomniał Dominik, obecnie najwyższa minimalna kwota gwarancyjna sięga 67 tys. euro.

Nowa ustawa o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym ma zabezpieczać turystów na wypadek na przykład upadku biura podróży. "Przewidujemy, że fundusz będzie realizował zadanie w zakresie organizacji powrotu klientów do kraju, a więc wówczas zadanie to nie byłoby realizowane przez samorządy" - powiedziała na posiedzeniu komisji Sobierajska.

W 2012 r. upadło 10 biur podróży - pięć z Mazowsza, trzy ze Śląska i dwa z Wielkopolski. Łącznie urzędy marszałkowskie z tych trzech województw sprowadziły do Polski prawie 7 tys. turystów. Jako pierwszy upadłość ogłosił Sky Club, który organizował wyjazdy pod własną marką oraz Triady. Później upadły m.in.: Alba Tour, Africano Travel, Elektra Travel.

PAP

Powiązane tematy

Komentarze