Nowy polski paszport promowany w USA
Delegacje MSWiA oraz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych rozpoczęły w niedzielę w USA promocję nowego polskiego paszportu. Ma być świetnie zabezpieczony i zawierać motywy związane z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.
„Jesteśmy bardzo na czasie, ponieważ prezentacja nowego wzoru książeczki paszportowej była przeprowadzona przez ministra Mariusza Błaszczaka w drugiej połowie listopada, czyli całkiem niedawno. Wybór wzorów graficznych w tym roku był związany z konsultacjami historycznymi, z pracami zespołu ekspertów, a później z głosowaniem Polaków. Dzisiaj prezentujemy ten wzór po raz drugi na Greenpoincie” - powiedział PAP podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Zdzikot.
Na spotkaniu ze społecznością polonijną w siedzibie Centrum Polsko-Słowiańskiego w nowojorskiej dzielnicy Greenpoint (CPS) Zdzikot przypomniał, że dotychczasowy paszport ma ponad 10 lat, a jego grafika zawiera elementy związane z podróżowaniem. Podkreślił, że nowy paszport stanowi też funkcję polityki historycznej. Najnowszy nawiązuje do przypadającej w 2018 roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Według wiceministra władze po raz pierwszy postanowiły oddać głos obywatelom w sprawie szaty graficznej paszportu. Spośród wyselekcjonowanych wcześniej przez ekspertów wizerunków z motywami niepodległościowymi ponad 750 tys. uczestników publicznego głosowania wybrało sześć. Są to: Mogiła Mogił - kopiec Józefa Piłsudskiego, Gabriel Narutowicz, Orzełek Legionowy, mauzoleum Matka i Serce Syna, Eugeniusz Kwiatkowski oraz obraz Jacka Malczewskiego „Polonia”.
„Chcemy, żeby to był dokument, z którym będziemy podróżować z dumą. Będzie mówił także o naszych wartościach” - wskazał przedstawiciel polskiego resortu.
W spotkaniu z Polonią uczestniczył też Jakub Skiba, prezes Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, która rozpoczęła już proces produkcji nowego paszportu. Ma zostać udostępniony w przyszłym roku.
Prezes wyjaśnił, że dokument będzie gotowy 31 marca. Później z nowym paszportem zapozna inne kraje MSZ, co może potrwać kilka miesięcy.
Skiba szacował, że skoro w normalnym trybie wydaje się ok. 1,35 mln paszportów rocznie (w USA 30 tys.), to w przyszłym roku odbiorców dokumentu przybędzie jego zdaniem o 30-40 proc.
Prezes PWPW zwrócił uwagę na zainteresowanie paszportem wśród społeczności polsko-amerykańskiej, czego dowodzi m.in. stosunkowo liczny udział amerykańskiej Polonii w głosowaniu. Wzięło w nim udział ok. 15 tys. osób, z czego najwięcej w stanie Nowy Jork.
Szef PWPW tłumaczył PAP, że w trakcie promocji w USA uczestnicy delegacji będą mówić o ideowym przekazie paszportu. Przedstawiciele Polonii dowiedzą się też o zabezpieczeniach zastosowanych w produkcji dokumentu.
Swoją wizytę w Nowym Jorku, a później w Chicago uzasadniał docenieniem przez Polskę roli Polonii. „To także jest dla nas, dla PWPW, bardzo istotny rynek” - podkreślił Skiba.
Głosowanie, do którego zaproszono internautów, uznał za wyraz przekonania, że paszport jest własnością całego narodu polskiego. Motywy zawarte w paszporcie - zaznaczył - odzwierciedlają zbiorową wyobraźnię Polaków i ich świadomość dotyczącą odzyskania niepodległości. „Chodzi o to, żebyśmy byli dumni z dokumentu, którym będziemy się legitymować na świecie” - akcentował.
Uczestnicy spotkania w CPS jako pierwsi otrzymali wydrukowaną w ostatnich dniach w Polsce okolicznościową broszurę przedstawiającą zawartość nowego paszportu, w tym strony, które będą widoczne tylko w promieniach ultrafioletowych. Ilustruje ona także przykłady zabezpieczeń, w tym element Safel widoczny pod różnymi kątami oraz w świetle przechodzącym.
Zdaniem zastępcy komendanta głównego policji Andrzeja Szymczyka, który przybył z polską delegacją do Nowego Jorku, dla organów ścigania nowy paszport stanie się jednym z najlepiej zabezpieczonych na świecie. Bardzo ciężko będzie go podrobić - podkreślił.
Prezes CPS Bożena Kamińska zapraszała przedstawiciel polskich władz na kolejne spotkania informacyjne dla Polonii.
PAP/ as/