Miliardy na nowe radiowozy
Formacje podległe MSWiA otrzymają w latach 2017-2020 łącznie niemal 9,2 mld złotych. Sama policja w latach 2017-2020 otrzyma (łącznie ze środkami przeznaczonymi na wzrost wynagrodzeń) niemal 6 mld zł – w tym 3 mld 199 mln zł na inwestycje i zakup sprzętu, w ramach Programu Modernizacji Służb Mundurowych - informuje MSWiA
Przez ten czas policja ma zaplanowane zakupy prawie 4,5 tys. nowych samochodów. Tylko w 2018 r. flota w policji powiększy się o 1100 nowych radiowozów.
Policja cały czas kupuje nowe samochody, w samym 2017 r. zakupiono 1 347 sztuk sprzętu transportowego - informuje zespół prasowy MSWiA
Jak tłumaczy nadkomisarz Andrzej Browarek z Komendy Głównej Policji, ostatni duży zakup i wymiana radiowozów była przed Światowymi Dniami Młodzieży, kiedy wysłużone furgony Volkswageny Transportery i Fordy Transity zostały zastąpione dużą partią Mercedesów.
Obecnie poszczególne komendy wojewódzkie na bieżąco organizują przetargi w miarę swoich potrzeb na zakup nowego sprzętu bądź samochodów - mówi Browarek.
Informację potwierdziliśmy w MSWiA, nie będzie teraz dużej wymiany samochodów, jak to było w przypadku zakupu aut KIA.
Poszczególne komendy same organizują przetarg i wymieniają bądź modernizują tabor - informuje nas zespół prasowy .
Zdaniem resortu modernizacja służb mundurowych stanęła za dwóch kadencji koalicji PO-PSL.
Mimo postulatów koalicja PO-PSL przez dwie kadencje nie przygotowała programu modernizacji dla służb podległych MSWiA. W związku z tym m.in. zakupy sprzętu były ograniczone - wyjaśnia zespół prasowy MSWiA.
Tymczasem jak czytamy w raporcie Najwyższej Izby Kontroli policja ma za mało służbowych pojazdów i ta sytuacja nie zmienia się od lat. Problemem jest ich zaawansowany wiek i wyeksploatowanie radiowozów – jedna czwarta przejechała ponad 200 tys. km, a co siódmy pojazd powinien zostać wycofany z użytkowania.
Z podsumowania NIK wynika, że policja najwięcej pojazdów zakupiła w latach 2008-2009, i po kilku „chudych” latach dopiero od 2014 r. wydatki na zakup policyjnych pojazdów znów zaczęły rosnąć.
W latach 2015-2016 zakupiono ogółem ponad 3,5 tys. pojazdów (tj. o prawie 180 proc. więcej niż w latach 2012-2013). Wydatki na ten cel wyniosły niemal 286 mln zł. Poza zwiększeniem finansowania z budżetu państwa, wzrost ten możliwy był m.in. dzięki wsparciu samorządów lokalnych, które przekazały na ten cel ponad 58 mln zł (umożliwiło to zakup 1855 pojazdów) - czytamy.
Zdaniem NIK w 2015 r. zmieniono kryteria uznawania sprzętu za zużyty, co istotnie wpłynęło na obniżenie liczby pojazdów, które powinny zostać wycofane z eksploatacji - z 40 proc. stanu wyposażenia w styczniu 2015 r. do 13 proc. w lipcu 2015 r.
Jednakże pomimo zmiany kryteriów uznawania sprzętu za zużyty, na koniec 2016 roku w jednostkach policji nadal użytkowano 14 proc. pojazdów nadających się do wycofania z eksploatacji. Samochody nie były wycofywane z automatu, gdy spełniały kryteria do wycofania, i między innymi z powodu braków sprzętowych najczęściej jeździły dalej - twierdzi Najwyższa Izba Kontroli.
Flota transportowa policji liczy obecnie blisko 22 tys. pojazdów i jest bardzo zróżnicowana pod względem marek.