Informacje

Katowice planują inteligentny system zarządzania ruchem

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 13 maja 2018, 13:52

  • 0
  • Powiększ tekst

W ciągu dwóch lat katowicki samorząd chce zbudować system zarządzania ruchem. W ostatnim tygodniu otrzymał na ten cel unijne dofinansowanie. Istniejąca koncepcja określiła już założenia systemu. Trasy, które obejmie system, mają zostać określone na etapie przetargu.

Chodzi o unijny projekt Katowickiego Inteligentnego Systemu Zarządzania Transportem (ITS) o wartości 56,5 mln zł, o którego dofinansowaniu do 47,8 mln zł informował w ostatnich dniach urząd marszałkowski woj. śląskiego. Przyznano je w konkursie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) obecnego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, dotyczącym rozwoju infrastruktury transportu niskoemisyjnego.

Realizacja projektu, który ma zostać ukończony do połowy 2020 r., ma rozpocząć się w trzecim kwartale tego roku. Przetarg na realizację w systemie „projektuj i wybuduj” powinien być ogłoszony w perspektywie 30 dni. Jak poinformowała rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, szczegóły związane np. z trasami, które obejmie ITS, określi dopiero przetarg.

W tej chwili mamy tylko koncepcję, na bazie której rozpocznie się projektowanie - wyjaśniła Lipka.

Miasto podało dotąd, że katowicki ITS zostanie wdrożony „na wybranych ciągach ulic i skrzyżowaniach”. System ma zapewniać m.in.: automatyczne sterowanie sygnalizacją (pod kątem płynności ruchu), informacje o zatorach ulicznych, priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach, możliwość kierowania pojazdów komunikacji publicznej na trasy alternatywne czy bieżące informowanie pasażerów o ruchu tramwajów i autobusów.

Wśród określonych w koncepcji funkcjonalności katowickiego systemu, które z punktu widzenia użytkownika mają być najistotniejsze, miasto będzie oczekiwało m.in. zapewnienia kierowcom informacji o warunkach ruchu, o zajętości miejsc parkingowych, o zalecanych objazdach i optymalnych trasach przejazdu, wraz z możliwością planowania podróży.

Informacja ta ma obejmować m.in. dane o bieżącym natężeniu ruchu (w postaci wskaźników, map, zdjęć z kamer, ostatnio zmierzonym czasie przejazdu pomiędzy określonymi punktami), o losowych i planowanych utrudnieniach (m.in. wypadki, awarie sygnalizacji, infrastruktury drogowej i technicznej, prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe) wraz z ostrzeżeniami.

Katowicki ITS ma także informować o aktualnej dostępności miejsc parkingowych, warunkach pogodowych (z ostrzeżeniami) i zawierać dane o wybranych obiekty zainteresowania (stacje paliw, stacje obsługi pojazdów, punkty kontroli prędkości, stacje ważenia pojazdów, posterunki policji i straży miejskiej, szpitale czy punkty opieki medycznej).

Zakładane jest wykorzystanie co najmniej kilku kanałów informacyjnych: portalu internetowego w wersjach strony www i mobilnej, radia (protokół RDS-TMC), telefonu (automatyczna informacja głosowa IVR - Interactive Voice Response), SMS - poprzez Katowicki Informacyjny Serwis SMS-owy czy drogowe tablice świetlne oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (wyłącznie w zakresie wiersza informacyjnego).

System ma też obejmować urządzenia wraz z oprogramowaniem, wspierające pracę inżynierów ruchu. Chodzi m.in. o monitorowanie parametrów ruchu, m.in. natężenie i gęstość ruchu, stopień obciążenia - z rozróżnieniem grup pojazdów, określanie średnich czasów i prędkości przejazdów, szacowanie warunków ruchu czy ocenę koordynacji ciągów komunikacyjnych.

Katowicki ITS ma być zgodny z KISMiA (Katowickim Inteligentnym Systemem Monitoringu i Analizy), co zwiększy funkcjonalności obu rozwiązań. Uruchomiony w sierpniu 2016 r. KISMIA obejmuje m.in. 219 kamer, zapewniając m.in. automatyczne wykrywanie i alarmowanie dyspozytorów o kilkunastu rodzajach zdarzeń. Trwa rozbudowa tego systemu o 30 kolejnych kamer, a także o 32 czujniki jakości powietrza (docelowo ma być ich jeszcze o 127 więcej).

Powstanie ITS będzie kolejnym krokiem w komunikacyjnej rewolucji w Katowicach. Ten system doskonale wpisuje się w inne nasze działania w zakresie transportu zrównoważonego - takie, jak budowa czterech centrów przesiadkowych, zakup nowych autobusów, linia tramwajowa na południe miasta czy tez przebudowa dwóch wąskich gardeł na drodze krajowej nr 81 - ocenił cytowany prezydent Katowic Marcin Krupa.

Podkreślił, że głównym celem ITS będą podniesienie atrakcyjności transportu publicznego oraz poprawa płynności ruchu na terenie miasta.

Płynny ruch oznacza nie tylko zyski dla mieszkańców – w postaci oszczędności czasu, ale także korzyści ekologiczne - mniejszą emisję spalin i hałasu - przypomniał Krupa.

Katowicki ITS będzie już kolejnym takim rozwiązaniem w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). W lutym br. samorząd Chorzowa podpisał wartą blisko 16 mln zł umowę na inteligentny system, który obejmie główne ciągi transportowe w tym mieście. Od kilku lat podobne rozwiązanie rozwijane jest w Gliwicach.

Samorząd Katowic otrzymał dofinansowanie do swojego systemu w konkursie ZIT, w którym dofinansowanie łączną kwotą ponad 122,7 mln zł zapewniono łącznie dziesięciu inwestycjom.

Z tego źródła m.in. ponad 30 mln zł dofinansowania otrzymał też samorząd Czeladzi. Szacowanym kosztem ponad 35,4 mln zł miasto to chce zbudować punkt przesiadkowy A-T-R (autobus-tramwaj-rower) przy tamtejszej pętli tramwajowej i dwa punkty A-R (autobus-rower) wraz z przedsięwzięciami towarzyszącymi (budowa dróg rowerowych towarzyszących i łączących węzły przesiadkowe oraz innej infrastruktury rowerowej).

Ponadto, przy wsparciu tej części środków ZIT powstaną centra przesiadkowe w Bieruniu, Czeladzi, Mikołowie, Pyskowicach, Lublińcu, Herbach, Sośnicowicach i Knurowie.

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Komentarze