Informacje

autor:  	PAP/Andrzej Lange
autor: PAP/Andrzej Lange

Rynek cyfrowy w Afryce wzmocni relacje z Europą

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 grudnia 2018, 14:18

  • Powiększ tekst

Jednolity afrykański rynek cyfrowy wzmocni relacje handlowe między krajami Afryki i Europy - powiedział we wtorek w Wiedniu premier Mateusz Morawiecki podczas Forum Afryka-Europa.

Szef polskiego rządu zabrał głos w dyskusji o współpracy w erze cyfrowej - „Taking Cooperation to the Digital Age”.

Jednolity afrykański rynek cyfrowy nie tylko zdecydowanie wzmocni relacje handlowe między krajami afrykańskimi a europejskimi, ale też „przyczyni się do lepszej integracji krajów afrykańskich w globalnej ekonomii i usprawni relacje gospodarcze z Europą - ocenił.

Polski premier powiedział ponadto, że prywatne inwestycje mogą przynieść korzyści zarówno afrykańskim, jak i europejskim gospodarkom. Wskazywał też dane demograficzne, z których wynika konieczność tworzenia milionów miejsc pracy, szczególnie dla młodych ludzi.

Morawiecki poruszył też temat wymiany handlowej między Polską a krajami Afryki.

Zarówno potencjał eksportu i importu Polski, jak i dynamiczny rozwój krajów afrykańskich pokazuje, że poziom wymiany jest nadal niesatysfakcjonujący i powinien zdecydowanie się zwiększyć - ocenił.

Premier zaznaczył, że nie jest to łatwe zadanie, ale - jak dodał - promowanie eksportu na rynki nieeuropejskie jest jednym z głównym punktów zawartych w przyjętej przez rząd Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. Dlatego też - jak mówił - „mój rząd zachęca inwestorów z Polski, aby inwestowali w tych krajach”.

Morawiecki podkreślił, że jednym z narzędzi, które wykorzystano, by zwiększyć eksport do Afryki był kredyty pomostowe.

Polska podpisała szereg umów z krajami afrykańskimi - mówił wskazując Etiopię, Kenię, Tanzanię oraz Angolę.

W większości przypadków kredyty pomostowe zostały wykorzystane w celu rozwoju m.in. rolnictwa - powiedział premier.

Morawiecki wskazał też, że niedawno w Afryce otworzono oddziały Polskiej Agencji Inwestycji Zagranicznych.

Siedem takich już działa na tym kontynencie, ale kolejne zostaną otwarte m.in. w Nigerii - zapowiedział.

Kontynuując wątek wymiany handlowej z Afryką, premier powiedział, że „szereg produktów i usług jest oferowanych przez polskie firmy dla krajów afrykańskich”.

Mówię o produktach spożywczych, maszynach, ale też o zaawansowanych rozwiązaniach IT i technologicznych - doprecyzował.

W ciągu ostatnich kilku lat polskie firmy poznały specyfikę rynku afrykańskiego i zdały sobie sprawę, że muszą oferować nie tylko produkty, ale jednocześnie pewną wartość dodaną w formie inwestycji i transferu wiedzy - mówił zaznaczając, że polski rynek także jest otwarty na produkty z Afryki.

Jedyne podejście, które jest słuszne, to takie, na którym zyskają obie strony, ponieważ tylko i wyłącznie w ten sposób zagwarantujemy bezpieczną, pokojową przyszłość dla Afryki i Europy - podsumował Morawiecki.

Po wystąpieniu szef polskiego rządu napisał w mediach społecznościowych, że przez wielu ekonomistów Afryka jest postrzegana jako kontynent przyszłości.

W 2050 roku będzie tam żyć 1/4 ludności świata. My chcemy tam być obecni już teraz. Podczas Forum Africa-Europe będziemy rozmawiać na temat tego, jak zwiększyć obecność polskich firm na tamtejszym rynku - napisał szef polskiego rządu na Twitterze.

Na marginesie wtorkowego Forum w Wiedniu Morawiecki spotkał się wiceprezydentem Angoli, Bornitem de Sousą Baltazarem Diogo - podała kancelaria premiera.

Forum Afryka-Europa zorganizowali wspólnie kanclerz Austrii, sprawującej prezydencję w Radzie UE, Sebastian Kurz oraz prezydent Rwandy, sprawującej prezydencję w Unii Afrykańskiej, Paul Kagame. W spotkaniu uczestniczą szefowie państw i rządów krajów afrykańskich i europejskich, a także przedstawiciele największych światowych firm. Celem spotkania miała być m.in. ocena obecnej i przyszłej współpracy między Afryką a Europą w zakresie innowacji i digitalizacji.

PAP SzSz

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych