Informacje

Fot.Internet
Fot.Internet

UKNF: Więcej klientów skarży się na banki. SKOK-i oraz OFE bez większych zmian

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 23 sierpnia 2013, 07:30

    Aktualizacja: 23 sierpnia 2013, 08:45

  • Powiększ tekst

W II kw. 2013 roku do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęły 2743 skarg i od klientów podmiotów rynku finansowego. To o połowę więcej niż w analogicznym okresie  2012 roku.

Największy wzrost w ujęciu rocznym w okresie od kwietnia do czerwca 2013 roku odnotowano  w sektorze ubezpieczeniowym, o 89 proc., i kapitałowym, o 46 proc. Łącznie w pierwszych  sześciu miesiącach 2013 roku do UKNF wpłynęły 5402 skargi, a ich liczba w obu kwartałach  ukształtowała się na zbliżonym poziomie.

Sektor bankowy

Blisko 43 proc. skarg w II kw. 2013 r. odnosiła się do sektora bankowego. W omawianym okresie do UKNF wpłynęły 1172 skargi odnoszące się do działalności podmiotów w tym sektorze.  To o 32 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2012 r. Podobnie jak w poprzednich kwartałach, większość skarg dotyczyła banków komercyjnych.

Najwięcej zastrzeżeń odnosiło się do działalności banków związanej z udzielanymi kredytami konsumenckimi i pożyczkami (342 skargi). Tu klienci skarżyli się m.in. na sprzedaż wierzytelności firmom zewnętrznym, brak aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej, czy sposób  realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu, np. opóźnienia w realizacji dyspozycji wcześniejszej całkowitej spłaty kredytu. Kwestie poruszane przez skarżących dotyczyły także jakości obsługi klientów (275 skarg),  obsługi rachunków (245 skarg), a także udzielanych kredytów hipotecznych (105 skarg). W przypadku tych ostatnich klienci wskazywali na problemy dotyczące ustanawiania i zmiany  prawnych zabezpieczeń w formie ubezpieczenia, pobieranej przez banki marży czy też sprzedaży  wierzytelności firmom zewnętrznym.

Sektor ubezpieczeniowy

W II kw. 2013 roku najwięcej osób skarżyło się do UKNF na podmioty działające w sektorze  ubezpieczeniowym. W sumie do Urzędu wpłynęły w omawianym okresie 1384 skargi,  co stanowi połowę wszystkich skarg. Spośród nich 1119 dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, a 120 odnosiło się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie. Złożono także 122 skargi na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE. Ponadto odnotowano 23 skargi na działalność agentów ubezpieczeniowych.

W odniesieniu do ubezpieczeń majątkowych zaobserwowano znaczący wzrost liczby złożonych skarg w stosunku do II kw. poprzedniego roku. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło zobowiązań  wynikających z umów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy  pojazdów mechanicznych. Wobec podmiotów oferujących ubezpieczenia osobowe i majątkowe skarżący mieli zastrzeżenia przede wszystkim co do wysokości wypłacanego odszkodowania, opieszałości, 3 decyzji o odmowie udostępnienia skarżącym akt szkodowych, a także o odmowie wypłat odszkodowania.

W przypadku ubezpieczeń na życie, podobnie jak w I kw. 2013 r., najczęściej zgłaszane przez klientów problemy dotyczyły kwestii związanych z prowadzeniem przez zakład ubezpieczeniowy polityki informacyjnej na temat oferowanych produktów, złożoności konstrukcji prezentowanej oferty, określenia wartości wykupu polisy w przypadku rozwiązania umowy przed terminem oraz nierzetelności agenta ubezpieczeniowego. Sektor kapitałowy W II kw. 2013 r. na podmioty prowadzące działalność w sektorze kapitałowym wpłynęło o 47 proc. więcej skarg niż przed rokiem – łącznie 107 skarg.

Wzrost ten, podobnie jak w poprzednim kwartale, wynika z napływu skarg odnoszących się do działalności spółek notowanych na rynku New Connect i wypełniania obowiązków informacyjnych. Część skarg dotyczyła także spółek notowanych na rynku regulowanym i związane one były z realizacją uprawnień korporacyjnych akcjonariuszy. Skargi na działalność funduszy inwestycyjnych oraz firm inwestycyjnych dotyczą przede wszystkim zagadnień o charakterze indywidualnym.

Sektor SKOK

W II kw. 2013 r. do UKNF wpłynęły 54 skargi na działalność spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK), co stanowiło podobną liczbę w stosunku do I kwartału br. Sektor SKOK został objęty nadzorem Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego pod koniec 2012 r. Od tego czasu  do połowy 2013 r. do Urzędu wpłynęło łącznie 145 skarg. Większość z nich odnosiła się do udzielanych kredytów konsumenckich i pożyczek, działalności związanej z obsługą rachunków i do jakości obsługi klienta.

Sektor usług płatniczych

W II kw. 2013 r. do UKNF wpłynęło 18 skarg na nieprawidłowości w zakresie świadczenia usług płatniczych przez podmioty inne niż banki. To o 1 skargę więcej niż przed rokiem i o 5 mniej w stosunku do poprzedniego kwartału. Problemy poruszane w skargach miały charakter indywidualny i dotyczyły w głównej mierze realizacji usług przelewów, w tym czasu ich realizacji, sposobu rozliczenia transakcji oraz postępowania reklamacyjnego.

Sektor OFE

W 2013 r. w sektorze OFE liczba skarg była na zbliżonym poziomie w ujęciu kwartalnym. Istotny spadek jest zauważalny rok do roku – w II kwartale 2013 r. do UKNF wpłynęło 8 skarg na otwarte fundusze emerytalne, o 93 proc. mniej niż przed rokiem. Potwierdza to dotychczasowe wnioski,iż główną przyczyną skarg na działalność OFE w minionych latach były nieprawidłowości związane z działalnością akwizycyjną funduszy.

 

 

 

--------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------

Do nabycia wSklepiku.pl:"Złoto banki ludzie Krótka historia pieniądza"

autor:Rothbard Murray N.

Książeczka Murraya N. Rothbarda to kompendium wiedzy, która nie tylko pozwoli nam zrozumieć, jak powstał, czym jest, i jak działa pieniądz, lecz także poznać z tym, co należy uczynić, aby się skutecznie przed zachłannością władzy zabezpieczyć.

Złoto banki ludzie Krótka historia pieniądza

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.