Informacje

Forum Wizja Rozwoju / autor: Forum Wizja Rozwoju
Forum Wizja Rozwoju / autor: Forum Wizja Rozwoju

Wizja Rozwoju: Wiedza jest towarem o wartości rynkowej

Arkady Saulski

Arkady Saulski

dziennikarz Gazety Bankowej, członek zespołu redakcyjnego wGospodarce.pl, w 2019 roku otrzymał Nagrodę im. Władysława Grabskiego przyznawaną przez Narodowy Bank Polski najlepszym dziennikarzom ekonomicznym w kraju

  • Opublikowano: 24 czerwca 2019, 14:48

  • 0
  • Powiększ tekst

Wiedza jest towarem o wartości rynkowej - ustalili podczas Forum Wizja Rozwoju w Gdyni uczestnicy panelu Komercjalizacja badań - współpraca z przemysłem.

Naczelną problematyką poruszaną podczas panelu były problemy i przeszkody stające na drodze współpracy nauki z przemysłem i biznesem, w zakresie komercjalizacji i komercyjnego wdrażania wyników badań.

Finanse nie są dla firm czy instytucji badawczych problemem - mówił podczas panelu Kazimierz Anhalt, Business Accelerator Executive z Uniwersyteckiego Ośrodka Transferu Technologii na Uniwersytecie Warszawskim. - Brak jest w przypadku komercjalizacji, większej współpracy szeroko pojętego biznesu z sektorem nauki. Z punktu widzenia firm jest to zrozumiałe, gdy mowa o firmach sprzedażowych - pomijając Intel w Gdańsku - natomiast rola spółek Skarbu Państwa powinna być większa. Oczywiście są wyjątki - dodał.

Takim wyjątkiem, o którym mówił Anhalt jest chociażby polski koncern naftowy PKN Orlen, który od lat prowadzi liczne działania na rzecz wspierania innowacyjności.

Jak wskazał Tomasz Olczak, dyrektor Biura Technologii PKN Orlen jest jedna zasada, która ułatwia komercjalizację danego badania, rozwiązania naukowego.

Dobry pomysł wspiera komercjalizację danych badań - komercjalizacja takiego rozwiązania jest znacznie łatwiejsza - mówił dyrektor Olczak. - Kwestia odpowiedniego zaplecza badawczego także jest ważna - pomysł, by znalazł zastosowanie komercyjne, potrzebne jest odpowiednie skalowanie. Przeniesienie pewnych badań wymaga instalacji pośredniej, czy to wielkolaboratoryjnej czy przemysłowej – dodawał.

Zwrócił uwagę, że kolejne firmy inwestują we własne centra B&R.

  • Coraz więcej firm inwestuje we własne centra badawczo-rozwojowe, Orlen także postanowił włączyć się w ten nurt. Wiemy, że bez tych własnych centrów badawczych trudno będzie konkurować na rynku - mówił też Olczak, wskazując na fakt, iż firmy nie chcą dzielić się opracowanymi, wysokospecjalistycznymi rozwiązaniami. - Każda firma musi więc rozwijać własne technologie. Działania w tym zakresie podejmuje także właśnie Orlen.

Z kolei Maciej Martyniuk z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wskazał, iż administracja państwowa wspiera innowacyjność na wielu szerokich polach.

Jako NCBiR wspieramy liczne działania i projekty, na bardzo szerokich polach - powiedział Martyniuk

Eksperci byli zgodni, co do tego, iż Polska jest w stanie wdrożyć i zaprezentować innowacje na wysokim, światowym poziomie, ten proces jednak nie będzie szybki i wymaga zarówno współpracy nauki z biznesem jak i cierpliwości.

Forum Wizja Rozwoju odbywa się po raz drugi. W tym roku miejscem spotkania ekspertów, polityków i uczonych jest Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.

Powiązane tematy

Komentarze