Informacje

sklep / autor: Pixabay
sklep / autor: Pixabay

Wolne niedziele nie pomagają małym? Wzrost 7,1 proc!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 lipca 2019, 20:09

  • Powiększ tekst

W czerwcu 2019 r. średnia wartość zakupów w sklepach małoformatowych wyniosła 14,69 zł i była o 1 proc. niższa niż w maju br. i o 7,1 proc. wyższa niż rok wcześniej - wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku i Polskiej Izby Handlu

Jak informują autorzy raportu, hitem czerwcowych paragonów w sklepach małoformatowych (małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy o powierzchni 41-100 mkw. i sklepy duże od 101 do 300 mkw. - red.) były lody. Ich sprzedaż zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w liczbie transakcji była ponad dwa razy wyższa niż w maju.

CEM i PIH wskazały, że w czerwcu 2019 r. lody pojawiały się na 9 proc. wszystkich paragonów w sklepach małoformatowych, natomiast napoje występowały aż na 30 proc. paragonów.

W omawianym okresie liczba paragonów, na których pojawiły się napoje bezalkoholowe, wzrosła w porównaniu z chłodnym majem o 30 proc., przy czym w przypadku wody butelkowanej wzrost wyniósł ponad 60 proc. - czytamy w raporcie.

Według CMR i PIH, wraz ze wzrostem temperatur zwiększył się też popyt na piwo. W czerwcu wydatki na tę kategorię były o 28 proc. wyższe niż w maju, przy czym największe wzrosty odnotowało piwo bezalkoholowe (wartość jego sprzedaży była ponad dwa razy wyższa niż w maju)” - podano. „Warto zauważyć, że w czerwcu warianty bez procentów odpowiadały już za ponad 5 proc. wartości sprzedaży piwa - dodano.

Jak wskazano w badaniu, czerwcowe upały nie sprzyjały natomiast sprzedaży m.in. wódek. Liczba paragonów z tą kategorią była o ponad 10 proc. niższa niż w maju) i słodyczy czekoladowych - podano.

Z raportu wynika ponadto, że w czerwcu br. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 7,5 proc. wyższa niż w maju tego roku, natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 9 proc. W porównaniu z czerwcem 2018 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 9,4 proc., choć liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie tylko o 2 proc. - czytamy.

Według CMR i PIH, wyższe obroty sklepów w porównaniu z majem to zasługa rekordowo wysokich jak na czerwiec temperatur, które przełożyły się na większy popyt na lody, napoje czy piwo. „Do wysokiego wzrostu obrotów sklepów małoformatowych w ujęciu rok do roku przyczyniły się również rosnące ceny żywności” - dodano.

Centrum Monitorowania Rynku jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w pozyskiwaniu i analizach danych transakcyjnych ze sklepów detalicznych.

Polska Izba Handlu jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego, zrzeszającą ok. 30 tys. sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firm usługowych. PIH działa na rynku od 1997 roku.

PAP, mw

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.