Informacje

Mark Zuckerberg / autor: PAP/EPA/SHAWN THEW
Mark Zuckerberg / autor: PAP/EPA/SHAWN THEW

Senatorowie USA chcą podziału Facebooka

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 września 2019, 17:00

  • Powiększ tekst

Krytycy branży technologicznej zasiadający w Senacie USA wezwali szefa Facebooka Marka Zuckerberga, aby sprzedał komunikator WhatsApp i platformę społecznościową Instagram i udowodnił, że zależy mu na ochronie danych - podała agencja Associated Press.

Prezydent USA Donald Trump spotkał się w Białym Domu w czwartek czasu miejscowego z Zuckerbergiem, który od środy przebywał w Waszyngtonie, by dyskutować z ustawodawcami na temat regulacji internetu. Facebook przekazał, że rozmowa odbyła się w „dobrej i konstruktywnej” atmosferze.

Jak zauważyła hiszpańska agencja EFE, z mniej życzliwym przyjęciem szef Facebooka spotkał się jednak wcześniej ze strony amerykańskich senatorów. Choć sam Zuckerberg unikał pytań reporterów, jeden z jego rozmówców, konserwatywny republikanin Josh Hawley, powiedział dziennikarzom, że chce zobaczyć realne działania ze strony koncernu, aby uwierzyć w jego zapowiedzi.

Hawley miał również przyznać, że podczas spotkania zaproponował Zuckerbergowi, aby zamiast przenosić do głównej platformy koncernu dane użytkowników z aplikacji takich jak WhatsApp i Instagram, zabezpieczył każdy z serwisów osobno, a najlepiej pozbył się obu spółek. W ocenie senatora przedsiębiorca niezbyt przychylnie odniósł się do tego pomysłu.

Rozmowa Zuckerberga z Hawleyem miała dotyczyć konkurencji w branży, prawa ochrony danych, bezpieczeństwa wyborów oraz oskarżeń ze strony konserwatystów utrzymujących, że Facebook i inne media społecznościowe przejawiają uprzedzenia względem względem poglądów prawicowych.

Obecny lokator Białego Domu również wielokrotnie krytykował takie firmy internetowe, jak Facebook, Google, Amazon i Twitter. Podnosił przy tym formułowane przez konserwatystów zarzuty domniemanego cenzurowania m.in. wpisów wyrażających poglądy religijne i antyaborcyjne, a także osobistego nastawienia przeciwko niemu samemu - przypomniała agencja AP. Trump sygnalizował również mozliwość działań prawnych przeciwko platformom ze strony jego administracji oraz rzekomo pokrzywdzonych.

Podczas wizyty Zuckerberga w Waszyngtonie wśród jego rozmówców znaleźli się również m.in. wiceprzewodniczący komisji senackiej ds. wywiadu Mark Warner (Demokrata ze stanu Wirginia), starszy członek Komisji Sprawiedliwości Senatu USA Mike Lee (Republikanin z Utah) i oraz John Cornyn (Republikanin z Teksasu) i Tom Cotton (Republikanin z Arkansas).

Kongres USA debatuje obecnie nad nowymi przepisami o ochronie prywatności, które mogłyby ograniczyć możliwość zbierania i sprzedaży danych osobowych użytkowników przez takie firmy, jak Facebook, Google, Amazon czy Apple. Użytkownicy mieliby zarazem uzyskać wgląd w sposoby wykorzystywania ich danych, a także mogliby zabronić ich przetwarzania. W Unii Europejskiej podobne funkcje pełni wprowadzone w maju 2018 r. Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO).

Facebook, który ma blisko 2,5 mld użytkowników, jest obecnie uważnie obserwowany przez ustawodawców i organów kontroli na całym świecie w związku z serią skandali dotyczących prywatności oraz oskarżeniami o wykorzystywanie przewagi rynkowej do ograniczania konkurencji.

Amerykański resort sprawiedliwości, Federalna Komisja Handlu (FTC) i Komisja Sprawiedliwości Izby Reprezentantów USA prowadzą obecnie śledztwa antymonopolowe dotyczące dużych koncernów technologicznych, w tym Facebooka. Ponadto we wrześniu ośmioro stanowych prokuratorów generalnych (w tym reprezentant DC) pod przewodnictwem związanej z Demokratami przedstawicielki Nowego Jorku Letitii James zapoczątkowało odrębne dochodzenie antymonopolowe względem firmy zarządzanej przez Marka Zuckerberga.

PAP, MS

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.