Informacje

KONGRES 590: Koleją bliżej – czyli dlaczego inwestycje na kolei przyspieszyły

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 11 października 2019, 10:36

  • Powiększ tekst

Polska kolej przyspieszyła – w sensie dosłownym, do 200 kilometrów na godzinę i w zakresie realizacji inwestycji – Na kolei trwa największy proces inwestycyjny w historii, a pasażerów przybywa z roku na rok.

Na zakup nowych pociągów, przebudowę dworców, czy modernizację linii kolejowych przeznaczymy do 2023 roku ponad 100 mld zł. Pociągi wracają też do miejsc, które jeszcze kilka lat temu zniknęły z mapy połączeń.

Panel „Polska kolej przyspiesza” odbył się w Strefie Debat podczas tegorocznego Kongresu 590 w podrzeszowskiej Jasionce. Wzięli w nim udział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, prezes Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacy Góra oraz prezesi spółek Grupy PKP - Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity S.A., Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo i Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS.

Program kolejowy

Do 2023 r. na inwestycje na kolei, realizowane przez PLK, trafi 76 mld zł z Krajowego Programu Kolejowego - mówił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. - W tym roku realizowanych jest ponad 220 inwestycji kolejowych w ramach KPK - dodał.

Przyspieszyliśmy, bo nadganiamy zaległości odziedziczone po naszych poprzednikach. Przetargi są realizowane, ale chciałbym podkreślić też wagę nawiązania dialogu z wykonawcami. Za te działania dziękuję wszystkim, bo już widać ich efekty. Choćby w liczbie pasażerów wybierających kolej.

Andrzej Bittel poinformował, że w zeszłym roku podróż pociągiem wybrało 310 milionów pasażerów, dla porównaniaw 2015 roku było ich 280 milionów. Dodał, że rok 2019 będzie rekordowy, ponieważ w pierwszym jego półroczu przewieziono 161 milionów pasażerów.

  • Jeździmy już 200 km na godzinę, więc pytanie, które zawsze padało do tej pory w rozmowach z przedstawicielami PKP straciło aktualność – stwierdził prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński. – Prędkość to jedno, ale skupiamy się też na komforcie, przewidywalności, bezpieczeństwie – o tym się długo nie mówiło, a chodzi o spełnienie oczekiwań pasażerów kolei. Jeszcze 4 lata temu rozmowy o Wspólnym Bilecie brzmiały jak bajki. Dziś mówimy – mamy Wspólny Bilet i rozwijamy go także poza kolej. To powinna być pełna usługa z możliwością zamówienia taksówki, hotelu, a także skorzystania z dostępnego przy dworcu car-sharingu. To przed nami. I wcale nie w sferze marzeń – przekonywał prezes Mamiński. – Słuchamy naszych klientów, dlatego wybierają kolej. Chętnych do przejazdu koleją będzie coraz więcej – zapraszamy.

Więcej pociągów, więcej pasażerów – mniej spóźnień

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największe w historii inwestycje kolejowe od lat, a tak ogromna skala inwestycji wymaga precyzyjnego przygotowania rozkładu jazdy. Ireneusz Merchel, prezes PLK informował o wpływie prac modernizacyjnych na ruch kolejowy i zmianach w kursowaniu pociągów.

  • –Zmiany w rozkładzie jazdy związane z prowadzonymi inwestycjami kolejowymi to raptem kilkanaście procent wszystkich zmian w ruchu pociągów. Zawsze jednak mówię, że to wciąż za dużo – wyjaśnił prezes PLK. – Naszym podstawowym zadaniem jest prowadzenie ruchu pociągów i utrzymanie infrastruktury. Znaleźliśmy się jednak w momencie, gdy działalność inwestycyjna, prace modernizacyjne są niezbędne, by kolej mogła funkcjonować i się rozwijać. Za nami wieloletnie zaniedbania. Oceniam, że potrzebujemy jeszcze 200-250 mld zł, żeby nadrobić tamten czas. To, można powiedzieć, trzy perspektywy finansowe. Pierwszą kończymy, przed nami druga… Czekamy na informację, kiedy będą nowe środki. Prezes Merchel podkreślał, biorąc pod uwagę rosnący ruch kolejowy i rosnącą liczbę pasażerów oraz przewożonych towarów, punktualność pociągów jest na dobrym poziomie. Dobre i… polskie

Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity zwrócił uwagę na fakt, że programy modernizacji kolei, w tym wymiana taboru w PKP Intercity opierają się o zamówienia w polskich przedsiębiorstwach. To niejednokrotnie pomaga krajowym zakładom przetrwać trudny moment, a niektóre ratuje wręcz przed widmem upadku, do którego doprowadziła niezrozumiała polityka inwestycyjna prowadzona przez wiele lat także na kolei.

Prowadzący panel Maciej Wośko, w tym kontekście przypomniał choćby zamówienie składów Pendolino bez sieci Wi-Fi. Kilka lat zajęło nam uruchomienie dostępu do internetu w nowoczesnych, wydawałoby się, pociągach kursujących na liniach obsługiwanych przez PKP Intercity.

  • Decyzje podejmowane dziś będą miały znaczenie za kilka, czasem kilkanaście lat. Warto o tym pamiętać, też w kontekście tych decyzji, które nie zostały podjęte kilka i kilkanaście lat temu – mówił prezes Chraniuk. - 4 października wmurowaliśmy kamień węgielny pod III etap modernizacji zakładu PKP Intercity Remtrak w Idzikowicach. Nie wyobrażam sobie, co stałoby się, gdybyśmy w 2016 roku nie podjęli kluczowej decyzji o tej inwestycji, bo zamiast wzrostu liczby pasażerów – dziś musielibyśmy liczyć straty.

Pasażerowie widzą wjeżdżający na stację pociąg, który ma być wygodny, czysty i punktualny – ale po to właśnie ten pociąg musi mieć stację postojową, miejsce modernizacji, bocznice kolejowe. Dobrym przykładem jest Olsztyn – tam przez 30 lat nie było, bocznicy kolejowej dla naszych pociągów, dalej – Kołobrzeg, gdzie pociągi Pendolino nie miały możliwości przygotowania przed wyruszeniem w drogę. Podejmowaliśmy przez ostatnie lata naprawdę kluczowe decyzje dla całego ruchu pociągów.

Transport skoordynowany

  • Musimy inwestować w infrastrukturę, w nasze korytarze transportowe. Wykorzystaliśmy mijającą właśnie perspektywę budżetową w Unii, wierzę, że wykorzystamy też kolejną – mówił minister Bittel. - Musimy wyjść z ofertą do nowych miejscowości – jako kolej, która jest swoistym szkieletem transportowym, komunikacyjnym. Temu służyć ma program Kolej Plus – ustawa dotycząca jego finansowania jest już w Sejmie. Chcemy we współpracy z samorządami zadbać o rozwój transportu zbiorowego – skoordynowanego z transportem regionalnym, między organizatorami transportu pasażerskiego.

Panel dyskusyjny pt. „Polska kolej przyspiesza” odbył się podczas IV Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa. Kongres, którego nazwa nawiązuje do kodu pierwszych trzech cyfr, opisujących towary produkowane i dystrybuowane przez polskie firmy, po raz czwarty przyciągnął bardzo liczną reprezentację przedsiębiorców i menedżerów. W dniach 7-8 października centrum wystawienniczo-kongresowe G2A Arena odwiedziło ponad 6 tysięcy gości, którzy mogli wziąć udział w ponad setce paneli, spotkań i debat dotyczących największych wyzwań i kierunków rozwoju polskiej gospodarki.

MAC

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych