Informacje

Skład Pendolino na peronie dworca we Wrocławiu, fot. materiały prasowe PKP Intercity
Skład Pendolino na peronie dworca we Wrocławiu, fot. materiały prasowe PKP Intercity

Pasażerowie wracają na kolej! – chwali się prezes PKP Intercity

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 stycznia 2016, 18:38

    Aktualizacja: 20 stycznia 2016, 19:38

  • Powiększ tekst

PKP Intercity przewiozło 31,2 mln pasażerów w 2015 r., to wzrost o 22 proc. w stosunku do 2014 r. - poinformował w środę w Warszawie prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. Najpopularniejszą trasą w 2015 r. była relacja Warszawa-Kraków - 2,1 mln przewiezionych pasażerów. Z kolei największą dynamikę wzrostu zanotowała trasa Kraków-Wrocław - wzrost o 278 proc.

"Rok 2015 był rokiem przełomowym. Udało się odwrócić trend, który był obecny od wielu lat w PKP. Pasażerowie wracają na kolej" - powiedział Leonkiewicz na konferencji prasowej.

Dodał, że liczba pasażerów przewiezionych w 2015 r. wzrosła o 5,6 mln w stosunku do 2014 r. Spółka spodziewa się kolejnych wzrostów w bieżącym roku.

Leonkiewicz zapowiedział, że w 2016 r. spółka chce m.in. uruchomić nową stronę internetową, zwiększyć zatrudnienie w obszarze obsługi klienta, podjąć współpracę z liniami lotniczymi, sieciami taksówkowymi i hotelami.

"Planujemy w 2016 r. przewieźć 37,3 mln pasażerów. Co oznacza, że w tym roku przewieziemy najwięcej pasażerów w całej historii PKP Intercity" - poinformował Leonkiewicz.

Poinformował, że najpopularniejszą trasą w 2015 r. była relacja Warszawa-Kraków - 2,1 mln przewiezionych pasażerów. Z kolei największą dynamikę wzrostu zanotowała trasa Kraków-Wrocław - wzrost o 278 proc. w stosunku do ubiegłego roku.

Z usług PKP Intercity w 2015 r. w porównaniu do roku 2014 r. skorzystało więcej; o 61 proc. rodzin, o 116 proc. seniorów i o 34 proc. studentów. Największe wzrosty spółka odnotowała w segmencie ekspresów - na ich pokładach podróżowało o 80 proc. więcej klientów niż w 2014 roku.

Prezes PKP Intercity podał, że w pierwszym roku kursowania Pendolino w Polsce pociągi te przewiozły 3,6 mln pasażerów i zanotowały 96-proc. punktualność. Łącznie w 2015 r. 81 proc. pociągów PKP Intercity przyjechało do stacji punktualnie (wzrost o 5 proc. w stosunku do 2014 r., w którym punktualność była na poziomie 76 proc.).

"Wciąż nie jest to powód do dumy, ale z poziomem 81 proc. jesteśmy bardziej punktualni od naszego niemieckiego dalekobieżnego odpowiednika DB, który w 2015 r. zanotował punktualność na poziomie 76 proc." - wskazał Leonkiewicz.

Z danych przedstawionych przez przewoźnika wynika, że w 2015 r. 29 proc. pasażerów kupiło bilety za pośrednictwem internetu, 10 proc. w biletomatach, biurach podróży i terminalach mobilnych a 61 proc. w kasach na dworcach.

PKP Intercity zanotowała w 2015 r. 1,53 mld zł przychodu, czyli o 266 mln zł więcej niż w 2014 r.

"Przychody rok do roku wzrosły o 22 proc. i wzrost ten nie obejmuje dotacji w ramach umów o świadczeniu usług publicznych na połączenia kolejowe" - zaznaczył prezes.

Leonkiewicz poinformował także, że spółka w ciągu 11 miesięcy 2015 r. zarobiła 1,89 mld zł ze sprzedaży biletów - to wzrost o 22 proc., bo w analogicznym okresie 2014 r. było to 1,55 mld zł.

Z kolei - jak wynika z danych zaprezentowanych dziennikarzom - między 13 grudnia 2015 r. (wprowadzenie nowego rocznego rozkładu jazdy) a 14 stycznia br. spółka przewiozła 2 mln 126 tys. 700 pasażerów - to wzrost o 35 proc., bo w analogicznym okresie roku 2014 z usług PKP Intercity skorzystało 1 mln 579 tys. 156 pasażerów.

Jeszcze w styczniu br. ma pojawić się opcja zakupu za pośrednictwem internetu biletów na przewóz dodatkowego bagażu, roweru oraz zwierząt. W br. mają być uruchomione kolejne udogodnienia dla pasażerów m.in. zakup biletów z przesiadką czy nowych połączeń międzynarodowych. Planowane jest również uruchomienie programu lojalnościowego.

Leonkiewicz zapowiedział, że w lutym br. ruszy przetarg na dostarczenie WiFi w pociągach Pendolino, a w czerwcu powinno wyruszyć na tory pierwsze Pendolino z nadajnikami WiFi.

Przewoźnik chce też wdrożyć nowe rozwiązania cyfrowe w pociągach m.in. dostęp do różnego rodzaju rozrywki (wideo na żądanie, pilotaż telewizji cyfrowej, e-prasę) przy jednoczesnej integracji np. z mediami społecznościowymi.

Leonkiewicz tłumaczył, że to wszystko w połączeniu z narzędziami geotargetowania wykorzystującymi GPS oraz czujniki czy urządzenia znajdujące się w pociągu pozwoli na lepsze zrozumienie potrzeb pasażerów, poprawienie procesów utrzymania taboru i lepsze dopasowanie oferty do preferencji indywidualnych pasażerów.

W 2015 r. przewoźnik zakończył największy w swojej historii program inwestycyjny na kwotę blisko 5,5 mld zł związany z zakupem pociągów Flirt3 i PesaDART. Zasoby przewoźnika powiększone zostały o nowe, spalinowe lokomotywy Gama, zmodernizowane lokomotywy SM42 oraz 263 nowe lub zmodernizowane wagony.

PAP, sek

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.