Informacje

Fot.Hisks/sxc.hu
Fot.Hisks/sxc.hu

Firmy wykorzystujące PWI przynoszą 90 proc. eksportu UE

Polska Agencja Prasowa

  • Opublikowano: 30 września 2013, 20:16

  • Powiększ tekst

Około 35 proc. miejsc pracy w Unii Europejskiej jest związane z sektorami korzystającymi w dużym stopniu z praw własności intelektualnej. Branże te zapewniają 90 proc. unijnego eksportu - wynika z opublikowanego w poniedziałek raportu.

W badaniu napisano, że z praw własności intelektualnej (PWI) intensywnie korzystają m.in. producenci leków, zegarków, lodów, wina, oświetlenie elektrycznego czy artykułów gospodarstwa domowego, a także wydawcy książek i agencje reklamowe.

Sektory korzystające z praw własności intelektualnej generują ok. 39 proc. unijnego PKB, o wartości około 4,7 bln euro rocznie. Bezpośrednio branże te zapewniają około 26 proc. wszystkich miejsc pracy w UE, podczas gdy 9 proc. wynika pośrednio z działalności takich sektorów. Ponadto wynagrodzenie w tych branżach jest o ponad 40 proc. wyższe niż w innych gałęziach gospodarki - głosi raport, przygotowany wspólnie przez Europejski Urząd Patentowy (EPO) i Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM).

Prezentując wyniki badania przewodniczący OHIM Antonio Campinos powiedział, że raport jest "pierwszym krokiem w kierunku lepszego zrozumienia znaczenia własności intelektualnej w Europie".

Z zadowoleniem opublikowanie raportu przyjął komisarz ds. rynku wewnętrznego Michel Barnier. Jego zdaniem potwierdza on, "że warto promować prawa własności intelektualnej, gdyż ma to pozytywny wpływ na wzrost gospodarczy i miejsca pracy". Badanie pokazuje też, że korzystanie z praw własności intelektualnej w gospodarce jest wszechobecne: od branży zaawansowanych technologii po producentów sprzętu sportowego, zabawek i gier komputerowych - dodał Barnier.

Szef EPO Benoit Battistelli podkreślił, że jeśli Europa chce być konkurencyjna, musi jeszcze bardziej wspierać rozwój i wykorzystanie nowych technologii i innowacji.

(PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych