Powstaje następca Concorda
Lockheed Martin X-59 QueSST buduje prototypowy ponaddźwiękowy samolot, który przetestować ma redukcję gromu dźwiękowego.
Dzięki eksperymentalnemu X-59 QueSST opracowane mają zostać przyszłe dyspozycyjne i pasażerskie samoloty ponaddźwiękowe.
Samolot jest ukształtowany tak, aby zredukować głośność gromu dochodzącego do powierzchni ziemi podczas przekraczania bariery dźwięku. Możliwe jest to głównie przez długi, wąski kadłub i układ kaczki. Dla ludzi na ziemi grom ten ma on być słyszalny jako uderzenie, o głośności porównywalnej z zamknięciem drzwi w samochodzie.
Ten samolot ma potencjał, aby przekształcić lotnictwo w USA i na całym świecie poprzez umożliwienie wszystkim podróży lotniczych nad lądem szybszych niż dźwięk. Nie możemy się doczekać, aż poleci!” - powiedział Jim Bridenstine, administrator NASA .
Projekt rozpoczął się w 2016 roku. Samolot buduje koncern lotniczy Lockheed Martin w ramach kontraktu od NASA na 247,5 mln dolarów.
Głównymi pracami jakie są obecnie wykonywane to kadłub, skrzydła oraz usterzenie. Odbywają się one w Skunk Works w Palmdale w Kalifornii, legendarnej fabryce znanej z przełomowych maszyn latających.
Końcowy montaż konstrukcji oraz integracja systemów samolotu przewidziany jest na koniec 2020 roku. Pierwszy lot odbyć się ma w 2021 roku.
Projekt jest dobrze zaplanowany i przebiega zgodnie z harmonogramem. Mamy wszystko, aby kontynuować te historyczne badania dla narodu podróżującego drogą lotniczą. powiedział Bob Pearce, zastępca administratora NASA ds. lotnictwa.
Napęd samolotu stanowi 1 silnik turbowentylatorowy General Electric F414. Jest to jednostka napędowa używana w samolotach Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Kabina i fotel wyrzucany pochodzą ze szkolnego samolotu Northrop T-38 Talon, zaś podwozie z F-16.
Samolot latać będzie z prędkością przelotową 1,5 tys. km/h (1,42 Macha) na wysokości 16,8 km. Pilotowany będzie przez 1 pilota testowego.