Informacje

Pakiet jest krytykowany m.in. za to, że zakłada obowiązkowe, okresowe powroty ciężarówek, / autor: Pixabay.com
Pakiet jest krytykowany m.in. za to, że zakłada obowiązkowe, okresowe powroty ciężarówek, / autor: Pixabay.com

W czwartek decyzja UE ws. pakietu mobilności

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 lutego 2020, 17:30

  • Powiększ tekst

Przedstawiciele krajów UE w czwartek mają przyjąć decyzję ws. przepisów dotyczących przewoźników drogowych. Decyzja wydaje się formalnością, bo wcześniej, w negocjacjach międzyinstytucjonalnych w Radzie UE, nie było wystarczającej liczby państw, by przepisy zablokować.

O wpisaniu tego punktu do programu spotkania ministerialnego w Brukseli poinformowali dziennikarzy polscy dyplomaci.

Z zapowiedzi dyplomatów wynika, że przeciw będzie dziewięć krajów, ale to za mało, żeby zablokować przepisy.

Pakiet mobilności zakłada m.in. objęcie delegowaniem kierowców w transporcie międzynarodowym. To budzące kontrowersje regulacje, którym sprzeciwia się część krajów, w tym Polska, wskazując na ich protekcjonistyczny charakter. Przyjęcie zmian forsowały kraje Zachodu, głównie Francja i Niemcy. Zapisy pakietu oznaczają duże utrudnienia dla firm transportowych z Europy Środkowo-Wschodniej działających na Zachodzie, powodując wzrost obciążeń administracyjnych i kosztów.

Pakiet jest krytykowany m.in. za to, że zakłada obowiązkowe, okresowe powroty ciężarówek, które operują poza granicami kraju, w którym mieści się siedziba firmy, do tego kraju. Budzi to szereg kontrowersji nie tylko ze strony krajów UE, ale również Komisji Europejskiej. Przeciwnicy przepisów wskazują, że ciężarówki będą musiały wracać co osiem tygodni do kraju, w którym znajduje się siedziba firmy, bez ładunku, a to oznacza, że niepotrzebnie będą emitowały CO2 do atmosfery, zanieczyszczając środowisko.

We wtorek w Brukseli z unijnymi komisarzami rozmawiał na ten temat minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W spotkaniach brali też udział ministrowie transportu innych krajów UE.

Adamczyk powiedział dziennikarzom, że Polska liczy na usunięcie z unijnego pakietu mobilności najbardziej szkodliwych zapisów, szkodzących nie tylko gospodarce, ale i środowisku.

Liczba krajów, które nie zgadzają się z zapisami pakietu mobilności w tym kształcie, jaki jest proponowany, rośnie - powiedział dodając, że krytycznych wobec tej regulacji jest obecnie dziewięć państw.

Nie wykluczył złożenia w przyszłości skargi przez Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE przeciwko przepisom, jeśli regulacje zostaną przyjęte „w nieakceptowalnej formie”. Wskazał, że ewentualnej skargi do Trybunału nie wykluczają też inne kraje krytyczne wobec regulacji.

Przepisy będą musiały jeszcze być formalnie zaakceptowane przez Parlament Europejski w głosowaniu plenarnym.

Czytaj też: Biznes ucieka z Wielkiej Brytanii

PAP, KG

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.