Poczta chce ewoluować
Poczta Polska uruchamia platformę usług online Envelo. Za jej pomocą klienci będą mogą wysłać list, kartkę czy zakupić znaczek. Poczta szacuje, że za rok z platformy korzystać będzie pół miliona osób. Dodatkowo w przyszłym roku zostanie uzupełniona o usługi dla firm, w tym e-fakturę. To początek zmian w Poczcie: w ciągu czterech lat zamierza wydać ponad miliard złotych na nowoczesną infrastrukturę.
– "Poczta na biurku, poczta w kieszeni" – to nasza wizja. Chcemy, żeby każdy użytkownik miał w zasięgu ręki dostępne usługi pocztowe. Użytkownicy tego oczekują. Chcą mieć wszystko pod ręką, i dostępne od razu – wyjaśnia Grzegorz Świdwiński, prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe, która odpowiada za projekt.
Poczta szacuje, że w przeciągu najbliższych miesięcy z portalu korzystać będzie około 30 tysięcy klientów. Za rok ich liczba ma przekroczyć nawet pół miliona.
– Platforma Envelo, którą uruchamiamy, ma nam także pomóc w rozwoju obszaru e-commerce, czyli maksymalizowaniu dochodów z sektora paczkowego dzięki wykorzystaniu również usług cyfrowych – mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.
Na stronie Envelo znaleźć można m.in. neoznaczek, neolist i neokartkę. W pierwszej kolejności z usług platformy korzystać będą mogli klienci indywidualni oraz mikro i małe firmy.
– W naszych planach są kolejne usługi i produkty, które będą również skierowane do większych firm, w tym do korporacji – zapowiada Grzegorz Świdwiński.
W przyszłym roku platforma zostanie uzupełniona o nowe usługi, w tym e-fakturę. Envelo będzie pozwalać na wysyłanie i odbiór faktur zarówno w postaci cyfrowej, jak i tradycyjnej. Docelowo platforma ma zamienić się w wirtualną skrzynkę pocztową. Za jej pomocą będzie można odbierać i nadawać listy elektroniczne i hybrydowe oraz skanowane. Finalnie do pakietu e-usług dołączy elektroniczny list rejestrowany, czyli z potwierdzeniem nadania odbioru.
Papier znika z poczty
Sięgnięcie po nowe technologie ma pomóc Poczcie przejść transformację i znaleźć nowe miejsce w zmieniającej się rzeczywistości.
– Rozwój e-usług ma być odpowiedzią na cyfryzację naszego życia i na to, jak Polak chce korzystać z usług masowych nadawców, czy jak chce się kontaktować z masowymi nadawcami – mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.
Poczta zamierza zwiększyć nakłady na rozwój nowych technologii. Do 2017 roku na ten cel przeznaczyć ma aż 1,3 mld złotych.
– Jest to łączna kwota nakładów inwestycyjnych związanych z rozwojem, parkiem maszynowym, taborem samochodowym, z inwestycjami kapitałowymi, ale także w ramach usług cyfrowych na platformie Envelo – tłumaczy Wojtas.
Operator stawia na rozwój grupy pocztowo–finansowo–logistycznej. Chce mocno rozwijać usługi ubezpieczeniowe i bankowe, również online. Dzięki dywersyfikacji usług i produktów, Poczta Polska chce zachować stabilną pozycję na rynku.
(Agencja Informacyjna Newseria)