TYLKO U NAS
Jak skutecznie pomagać seniorom w czasie kryzysu? [Wywiad]
W wywiadzie gospodarczym w Telewizji w Polsce - Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej oraz lider projektu ABC Senior, mówiła o działaniach, które naprawdę pomagają seniorom w czasach zagrożenia epidemiologicznego. Wskazywała jakie są podstawowe bolączki osób starszych, związane z ich brakiem kompetencji cyfrowych.
Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej został zaproszony przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu do udziału w badaniu „Współczucie, więzi społeczne i odporność na traumatyczne doświadczenia w trakcie pandemii covid-19”.
Badanie polega na ankietowaniu wybranych grup społecznych, nie tylko pod względem wieku, które będzie trwało kilka miesięcy. Trzeba wejść na stronę: www.kigs.org.pl i wypełnić ankietę. To bardzo duże międzynawowe badanie, w którym bierze udział zespół naukowców z całego świata. Ma pokazać - jak pandemia na nas wpłynęła – bo chyba nie ma człowieka, który zostałby obojętny wobec tego, z czym mieliśmy do czynienia. To co się wydarzyło jest jedyne w historii ludzkości. Badanie wskaże - jaki wywarło na nas wpływ.
Dla KIGS będzie ważne – jak polscy seniorzy przeszli przez pandemie.
Czy społeczeństwo, rząd – odpowiednio zajęli, zaopiekowali się seniorami w czasie pandemii?
To jest bardzo trudna dyskusja. My podjęliśmy ją w zeszłym tygodniu podczas cyklu „srebrnych debat” Instytutu, do której zaprosiliśmy środowiska senioralne, ale także lekarzy i naukowców. Jedna z osób powiedziała, że pandemia nie zmieniła w jakiś radykalny sposób życia seniorów, ale wyostrzyła problemy, które już do tej pory istniały.
Na pewno pandemia podkreśliła problem izolacji seniorów, którzy i tak na co dzień się z nią stykają, ale teraz ta izolacja została znacznie powiększona.
Po drugie – to kwestia wykluczenia cyfrowego i korzystania z internetu, kiedy nagle cały świat przeniósł się do internetu – seniorzy dotkliwie zostali od niego odcięci .
Nie mogli być e-obywatelem, korzystać z e-pupau, czy nawet przejść przez jakieś podstawowe szkolenia, nie mając za sobą początkowej wiedzy o korzystaniu z sieci.
Analizy, które pokazywały niezłe statystyki w kompetencjach cyfrowych seniorów zostały przez pandemie zweryfikowane – okazało się, że jest znacznie gorzej.
Bezpłatna infolinia, z której mogą skorzystać osoby chcące nabyć umiejętności cyfrowe (ale nie tylko) to: 800 123 800 - jest czynna każdego dnia od 11 do 13.
Prawie wszyscy, którzy dzwonią proszą o pomoc w pierwszych krokach z internetem.
Zaczęliśmy cykl szkoleń i webinarów na temat umiejętności cyfrowych, ale żeby je zacząć trzeba mieć chociażby założoną pocztę elektroniczną – aby dostać zaproszenie na kurs.
I okazuje się, że problem dotyczy pierwszego kroku – czyli jak ruszyć, by móc się szkolić dalej.
Infolinia jest oblegana - seniorzy dzwonią z wieloma problemami.
Według ustawy - seniorem jest osoba, która ukończyła 60 lat a w tym wieku w Polsce jest ponad 9,5 mln osób.
Ale pomocy potrzebują osoby młodsze – które nie wiedza np. jak założyć e-PUAP .
Seniorzy są bardzo zmęczeni pandemią. Zmęczeni psychicznie. - Chcemy wrócić do normalności. Nie do „nowej normalności” - podkreślają.
Cała rozmowa:
Czytaj także:Pracodawcy doceniają w kryzysie doświadczonych pracowników
Czytaj także: Orlen jest z Polakami na dobre i na złe