Pierwszy lot Leonardo M-346 Fighter Attack
13 lipca M-346 Fighter Attack z powodzeniem ukończył swój dziewiczy lot, wyposażony w zoptymalizowany wariant radaru Leonardo Grifo. M-346FA, już zamawiany przez pierwszego międzynarodowego klienta, jest - jak ocenia Leonardo Aircraft - wysoce efektywnym kosztowo rozwiązaniem dla szerokiego zakresu ról operacyjnych. Pierwszy M-346FA zostanie dostarczony w 2021 roku
13 lipca, M-346 Fighter Attack w wersji operacyjnej, wyposażony w zoptymalizowany wariant radaru Grifo Leonardo, pomyślnie ukończył swój dziewiczy lot. M-346FA to nowy lekki wariant szturmowy należący do rodziny lekkich myśliwców M-346 firmy Leonardo (LFFA). Posiada zdolności wykonywania wielu zadań w ramach jednej platformy, zapewniając jednocześnie efektywność kosztową zarówno w roli szkoleniowej, jak i bojowej.
Jestem niezwykle zadowolony z pracy, jaką wykonaliśmy, aby osiągnąć ten ważny kamień milowy, a także z tempa, w jakim to osiągnęliśmy. Dzięki temu najnowszemu osiągnięciu, do najbardziej zaawansowanego samolotu szkoleniowego, jaki jest dostępny na rynku, wkrótce dołączy bardziej wszechstronny M-346 Fighter Attack. M-346FA oferuje wszystkie zaawansowane możliwości szkoleniowe rdzennej wersji M-346, jednocześnie integrując w sobie czujniki i sprzęt najnowszej generacji, dzięki czemu może realizować zadania jako skuteczny, lekki samolot szturmowy. Będziemy w dalszym ciągu kontynuować rozwój, przygotowując się do dostarczenia pierwszego samolotu dla międzynarodowego klienta w 2021 roku. - Lucio Valerio Cioffi, dyrektor zarządzający Leonardo Aircraft.
Głównym sensorem samolotu jest mechanicznie skanujący, wielomodowy radar Grifo-M-346 Leonardo - specjalnie zoptymalizowany wariant opracowany przez Leonardo dla M-346FA. Grifo-M-346 to niezawodne, wysokowydajne rozwiązanie zapewniające dużą dokładność. M-346FA jest również chroniony przez kompletny podsystem pomocy obronnej (DASS), a jego wysokiej klasy pakiet komunikacyjny zorientowany na działanie w sieć, który obejmuje system bezpiecznej komunikacji i taktyczne łącze danych, zapewnia interoperacyjność. Platforma może również wykorzystywać LINK-16 w celu współdziałania z siłami NATO.
M-346FA może wykorzystywać szeroką gamę uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze-ziemia (w tym naprowadzane na podczerwień, radar i/lub laser/GPS) i może być wyposażony w zasobnik broni, czujniki rozpoznania, zasobniki do wyznaczania celów oraz broń elektroniczną, wszystko zintegrowane z systemem HMD (Helmet Mounted Display) dla obu pilotów.
W dziedzinie szkolenia M-346FA korzysta ze wszystkich zaawansowanych funkcji treningowego M-346, w tym z możliwości integracji w środowiskach na żywo, wirtualnie i konstruktywnie (Live-Virtual-Constructive - LVC). Obejmuje to połączenie prawdziwego samolotu szkoleniowego na niebie z symulatorami na ziemi oraz włączenie wirtualnych sił sprzymierzonych i przeciwnika, umożliwiając szkolącym się pilotom podejmowanie wyzwań w szerokiej gamie scenariuszy taktycznych.
Wersja szkoleniowa M-346 służy obecnie w lotnictwie Włoch, Singapuru, Izraela i Polski.