Port Gdański kontenerową potęgą
Dzięki inwestycji za 450 mln euro Port Gdański zwiększy swoje możliwości przeładunkowe o 50 proc.
Walka o polski rynek logistyczny trwa. Właśnie 23 lipca 2021 nastąpiło oficjalne ogłoszenie wyników konkursu ogłoszonego rok temu na wyłonienie dzierżawcy lub dzierżawców terenów, które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych Portu. Komisja konkursowa przyjęła ofertę firmy DCT Gdańsk S.A.
Dziś DCT Gdańsk to największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim o łącznej przepustowości 3 mln TEU (Twenty-Foot Equivalent Units).
Dzięki budowie nowego terminalu Baltic Hub 3, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.
Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku.
Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych i niezmiennie będzie obsługiwać i wspierać zarówno dynamicznie rozwijającą się polską gospodarkę, jak i rynki Europy Środkowo-Wschodniej oraz krajów bałtyckich. Już teraz jest zaliczany do 15 największych terminali kontenerowych w Europie.
W ciągu ostatnich pięciu lat położyliśmy duży nacisk na poprawę infrastruktury dostępowej do polskich portów morskich, remont i budowę nowych nabrzeży, pogłębianie torów wodnych. Dzisiaj zbieramy tego owoce, czego przykładem jest inwestycja taka jak Baltic Hub 3 w Gdańsku. Port Gdańsk może dziś przyjmować największe kontenerowce świata. Dzięki rozbudowie terminalu DCT, Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. – mówił podczas ogłoszenia decyzji o budowie Balitic Hub3 Marek Gróbarczyk – Wiceminister Infrastruktury.
Budowa trzeciego nabrzeża naszego Terminalu Baltic Hub oznacza otwarcie nowej ery w przeładunkach kontenerów. DCT Gdańsk to prawdziwy terminal dwudziestego pierwszego wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek” – mówi Charles Baker, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk.
Dzięki budowie Baltic Hub Terminal 3, Polska może nadal konkurować z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam. Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg – Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk” – mówi Charles Baker.
Finansowanie inwestycji
Ogłoszone przez ZMPG S.A. we wrześniu ub. Roku postępowanie konkursowe stanowiło swego rodzaju rynkowe „sprawdzam” dla zbadania potencjału inwestycyjnego Portu – w szczególności akwenów, na których planowany jest dalszy rozwój terminali głębokowodnych.
DCT został wybrany w niedyskryminacyjnej , konkurencyjnej procedurze przeprowadzonej przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk do dzierżawy terenu, który zostanie zalądowiony przez DCT i na którym powstanie nowy terminal kontenerowy Baltic Hub 3, zlokalizowany na wschód od istniejącego nabrzeża T1. Oczekuje się, że inwestycja wyniesie około 2 mld zł (około 450 mln euro) i będzie finansowana wyłącznie ze środków własnych DCT oraz środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.
Zielony projekt
DCT Gdańsk bardzo poważnie traktuje swoją odpowiedzialność za środowisko naturalne, stosując takie rozwiązania, jak przyjazne dla środowiska wyposażenie nabrzeża i portu czy użycie specjalnego betonu w celu zminimalizowania emisji CO2. Dlatego też DCT w ramach każdego nowego projektu przeprowadza również badania wpływu na środowisko oraz środki ograniczające ewentualne ryzyko. Jako odpowiedzialny hub portowy, DCT Gdańsk potwierdza swoją nową inwestycją silne zaangażowanie w zachowanie równowagi pomiędzy ochroną środowiska, a rozwojem portu. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i DCT Gdańsk podkreślają, że inwestycja będzie realizowana z poszanowaniem środowiska i lokalnej społeczności.
Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, z dala od plaży. Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.
Czytaj także: Historyczna inwestycja w gdańskim porcie. Łukasz Greinke: „Chcemy być numerem jeden”
Dariusz Styczek