Gdański port bije kolejne rekordy
Port Gdańsk w I kw. br. przeładował o prawie 44 proc. więcej ładunków niż w analogicznym okresie w 2017 r. - poinformowano podczas czwartkowej konferencji prasowej. Od stycznia do marca przeładowano ponad 12,7 mln ton towarów.
To rekordowy wynik - podał prezes portu. **
W okresie od stycznia do marca Port Gdańsk przeładował ponad 12,7 mln ton towarów, co oznacza wzrost przeładunków, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, o 43,8 proc. - poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) podczas konferencji prasowej w czwartek w Gdańsku. Tylko w marcu przeładowano ponad 4,65 mln ton, o 63,6 proc. więcej niż w marcu ubiegłego roku.
Takiego wyniku gdański port jeszcze nigdy nie osiągnął. To pozwala nam wierzyć, że cały rok będzie wyjątkowo udany - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Dodał, że gdański port jest najdynamiczniej rozwijającym się portem na Bałtyku.
W ocenie prezesa portu, także w kolejnych kwartałach wielkość przeładunków w porcie powinna rosnąć. Greinke tłumaczy, że „wynika to głównie z nasilenia aktywności gospodarczej w USA, Europie i Chinach, oraz utrzymującego się wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych”.
ZMPG poinformował, że „po raz pierwszy w historii portu odnotowano tak wysoki kwartalny przeładunek w grupie paliw, węgla oraz drobnicy”. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 roku w Porcie przeładowano niemal 5,5 mln ton drobnicy, w tym prawie 5,1 mln ton drobnicy skonteneryzowanej. Port Gdańsk przeładował ok. 480 tys. TEU, czyli o ponad 47 proc. więcej niż w I kw. ubiegłego roku.
Wzrosła także liczba aut handlowych, transportowanych przez Gdańsk. W pierwszym kwartale obsłużono 23,5 tys. samochodów, o prawie 80 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
Znaczny wzrost Port zanotował też w paliwach. W minionych trzech miesiącach do portu trafiło ponad 4,5 mln ton paliw, o 41 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Samej ropy przeładowano niemal 3,6 mln ton. W porcie przeładowano ponad 1,7 mln ton węgla, o 153,7 proc. więcej w porównaniu do I kwartału 2017 roku.
Także bardzo dobre wyniki osiągnęły ładunki w grupie inne masowe, przeładowano ich ok. 853 tys. ton, czyli o 8 proc. więcej niż rok temu. Prawie połowę ładunków w tej grupie stanowią kruszywa, które osiągnęły 21-procentowy wzrost kwartalny. Rosną także przeładunki drewna, które po raz pierwszy od lat pojawiły się w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. W I kwartale 2018 roku przeładowano ponad 40 tys. ton drewna.
Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG poinformował, że jedyną grupą ładunkową, w której zanotowano spadek przeładunków o 67 proc. są zboża. Zaznaczył, że „nie jest to problem tylko Portu Gdańsk, ponieważ wszystkie polskie porty mają spadki zbóż”. Tłumaczy to „panującym zastojem w handlu zbożem”.
Prezes ZMPG zwrócił uwagę, że „Zarząd chwali się rekordami, ale to operatorzy działający na terenie Portu są za nie odpowiedzialni”.
Widzimy, że ciężka praca naszych kontrahentów przynosi zaskakujące efekty. Jesteśmy im bardzo wdzięczni - powiedział.
Przyznał przy tym, że liczy na to, że „roczny wynik Portu zbliży się do 50 mln ton”. W 2017 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Port jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku. Do jego głównych zadań należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, a port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej.
Na podst. PAP