Informacje

Port Gdańsk / autor: portgdansk.pl
Port Gdańsk / autor: portgdansk.pl

DCT Gdańsk zlecił budowę terminala głębokowodnego Baltic Hub 3

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 7 lipca 2022, 21:30

  • Powiększ tekst

DCT Gdańsk, operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, podpisał umowę na budowę trzeciego terminala głębokowodnego T3 w Gdańsku. Umowę podpisano z konsorcjum Budimex SA i Dredging International NV - poinformował przedstawiciel Budimexu

Rzecznik prasowy Budimex SA Michał Wrzosek poinformował PAP w czwartek, że prace rozpoczną się we wrześniu. Projekt T3 obejmie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz plac o powierzchni 36,5 hektara. Dodatkowo inwestycja zakłada zakup siedmiu nowych żurawi nabrzeżnych zdolnych do obsługi największych statków świata oraz dwudziestu półautomatycznych suwnic RMG dla placu kontenerowego - dodał w przesłanym PAP komunikacie Wrzosek.

Umowę podpisano w czwartek w Gdańsku. Jak poinformowała spółka w przesłanym PAP komunikacie, otwarcie T3 dla działalności komercyjnej przewidywane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.

Dyrektor generalny DCT Charles Baker zapewnił, że spółka podejmie podczas realizacji inwestycji wszelkie środki ostrożności w celu ochrony środowiska naturalnego, organizmów i siedlisk morskich na obszarze, na który ma wpływ budowa.

Po ukończeniu terminal będzie najnowocześniejszym obiektem tego typu na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje i działanie, dzięki zmniejszeniu emisji CO2 zarówno w trakcie budowy, jak i przy użyciu sprzętu, który będziemy wykorzystywać w przyszłej działalności - podkreślił Baker.

Jak podaje spółka, w pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) rocznie. Po zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, kontynuującym obsługę krajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz ich międzynarodowych rynków handlowych, a także wspierającym polską gospodarkę.

Z kolei prezes Budimex SA Artur Popko zapowiedział, że Budimex rozpocznie prace budowlane po uzyskaniu wszystkich akceptacji klienta dla dokumentacji przedstawionej przez konsorcjum oraz w terminach przewidywanych w Decyzji Środowiskowej dla tej inwestycji tj. po 1 września 2022 r. Do tego czasu mają trwać prace projektowe w zakresie branży hydrotechnicznej i robót czerpalnych.

Budimex SA jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i dziesiątkami zrealizowanych i oddanych projektów przemysłowych. Jako generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone budownictwo z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych dla środowiska.

Dredging International NV jest - jak zaznacza firma - światowym liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br. a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża.

Czytaj też: Premier: Skutecznie ściągamy zagraniczny kapitał do Polski

PAP/mt

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych