KNF o likwidacji szkód komunikacyjnych
W artykule „Sąd Najwyższy swoje, a ubezpieczyciele swoje. Kiedy zareaguje KNF?” pisałam o problemie ignorowania przez ubezpieczycieli wyroków Sądu Najwyższego w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych. Rzecznik Ubezpieczonych zwracał w nim uwagę, że sprawą nie interesuje się Komisja Nadzoru Finansowego, która ma uprawnienia do karania ubezpieczycieli za takie praktyki.
„Rzecznik Ubezpieczonych w styczniu opublikował raport, w którym naświetla rażący problem niewykonywania wyroków Sądu Najwyższego przez ubezpieczycieli zatytułowany „Orzecznictwo Sądu Najwyższego a praktyka likwidacji szkód komunikacyjnych”. Raport trafił już do Komisji Nadzoru Finansowego i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Wniosek z publikacji jest zatrważający. Przy rosnącej świadomości pokrzywdzonych aktualnego i korzystnego dla nich orzecznictwa najważniejszego w Polsce sądu, ubezpieczyciele nagminnie wprowadzają ich w błąd. Doszło już do paradoksu. - Mamy dwa światy: jeden na etapie likwidacji, inny w sądzie – mówi Paweł Wawszczak z biura RU, jeden z autorów raportu.”
W kolejnych akapitach zwracałam uwagę na bierność w tej sprawie KNF-u.
„Rzecznik Ubezpieczonych nie ukrywa, że celem publikacji jest wywarcie wpływu na organ nadzoru (Komisję Nadzoru Finansowego), która posiada wszelkie instrumenty, ku temu, aby karać firmy ubezpieczeniowe za masowe nieprawidłowości (…)Sam Rzecznik Ubezpieczonych - w przeciwieństwie do swoich odpowiedników w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, które mogą nakazać ubezpieczycielom wykonanie konkretnych ich poleceń nie może wyciągać konsekwencji wobec firm ubezpieczeniowych.”
Dopiero dzisiaj otrzymałam odpowiedź na pytania zadane w tej sprawie KNF przed publikacją materiału.
Przewodniczący KNF, Andrzej Jakubiak informuje:
"Pracujemy obecnie nad wytycznymi, które będą kierowane do rynku ubezpieczeniowego. W ostatnim czasie wysłaliśmy do konsultacji projekt wytycznych dotyczących reasekuracji biernej, a wkrótce wyślemy do sektora również projekt rekomendacji dotyczący ryzyka powodzi. Ponadto, w pierwszej połowie 2014 roku zamierzamy wysłać do konsultacji projekty wytycznych odnoszących się do likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Jest to dosyć ważny problem, który wzbudza szereg dyskusji. Z naszego punktu widzenia istotne jest, żeby wszystkie zakłady ubezpieczeń miały jednakowy dostęp do informacji co do sposobu zapatrywania się nadzoru na kwestie takie jak np. dostarczenie pojazdu zastępczego, oryginalność części zamiennych w przypadku wypadku, czy sposób amortyzacji tych części zamiennych. To, w jaki sposób zakłady ubezpieczeń będą stosować wytyczne, zweryfikujemy w toku sprawowanego nadzoru. Ale to nie jedyna inicjatywa w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych, bowiem w ostatnim czasie sam sektor podejmuje działania związane z samoregulacją. My to doceniamy i naszymi wytycznymi chcemy ten proces wspierać."
Z odpowiedzi przewodniczącego KNF wynika, że dla instytucji tej prawo wprowadzone w życie ustawą przegłosowaną przez parlament, którego interpretacja została potwierdzona wyrokiem Sądu Najwyższego nie obowiązuje podmiotów finansowych. Obowiązują je wyłącznie rekomendacje KNF, a ponieważ takiej w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych jeszcze nie ma, ubezpieczyciele mogą bez problemu wmawiać klientom, że obowiązujące regulacje są inne niż w rzeczywistości.