Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com

Tempo rozwoju elektromobilności zależy od infrastruktury ładowania

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 sierpnia 2021, 17:10

  • Powiększ tekst

Przyspieszenie budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce to warunek konieczny sukcesu elektromobilności - poinformował ISBnews prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Jakub Faryś.

Mam nadzieję, że sprzedaż samochodów elektrycznych w drugim półroczu 2021 roku znacząco przyspieszy, bo wedle zapowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska lada tydzień powinna ruszyć druga część programu dopłat do zakupu samochodów elektrycznych ‘Mój elektryk’, skierowana do firm. Tu upatruję głównego sukcesu, bo trzy czwarte nowych samochodów nabywają przedsiębiorstwa, a po drugie dużo firm chce zbudować wizerunek przedsiębiorstwa przyjaznego dla środowiska - powiedział Faryś w rozmowie z ISBnews w kuluarach Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.

Zastrzegł jednocześnie, że spodziewany wzrost dynamiki może być częściowo ograniczony przez ogólnoświatowy kryzys z dostępnością półprzewodników, który ogranicza produkcję samochodów, w tym elektrycznych.

Nie pokuszę się o prognozę sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce w II półroczu, bo jesteśmy w trudnym momencie w związku z kryzysem półprzewodnikowym. Tym bardziej, że Polska musi konkurować o samochody elektryczne z krajami, w których programy dopłat skutecznie działają od lat, i w których sprzedaż ‘elektryków’ jest wielokrotnie wyższa – dodał Jakub Faryś.

Szef PZPM ma jednak nadzieję, że w kolejnych latach dynamika rozwoju rynku samochodów elektrycznych będzie znacząco przekraczać 100 proc.

Wciąż mówimy jednak o dziesiątkach tysięcy sztuk pojazdów rocznie, nie o setkach tysięcy - podkreślił.

W jego ocenie, ważne pytanie polega również na tym, czy za rosnącą dynamiką sprzedaży samochodów elektrycznych nadąży dynamika rozwoju infrastruktury ładowania.

My możemy tylko apelować do rządu, żeby stworzone zostały takie warunki, by komercyjne systemy ładowarek były opłacalne, a z drugiej strony by jak najszybciej powstawały stacje ładowania instalowane przez podmioty publiczne w tych miejscach, gdzie są one niezbędne. W ostatecznym rozrachunku to właśnie od infrastruktury ładowania będzie zależał sukces całej elektromobilności – podsumował Jakub Faryś.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podwyższyło niedawno prognozę liczby ładowarek w Europie z 3 mln do 6 mln w 2030 roku, podczas gdy w Polsce na koniec czerwca 2021 r. funkcjonowało 1 521 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 964 punkty).

PZPM jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.

ISBNews/RO

CZYTAJ TEŻ: Chińskie auto GAC Aion przejedzie 800 km po 8 min. ładowania

CZYTAJ TEŻ: Ile wydamy na szkolną wyprawkę? 300 zł? A może więcej?

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych