Australia: Facebook zakończył negocjowanie umów licencyjnych. Pominął niektórych nadawców
Facebook Inc przekazał australijskim wydawcom, że zakończył negocjowanie umów licencyjnych. Zaledwie w sześć miesięcy po uchwaleniu ustawy mającej na celu nakłonić gigantów technologicznych, by płacili za treści
Australia jako jedyna wprowadziła prawo, zgodnie z którym rząd może ustalać opłaty, jeśli negocjacje między gigantami technologicznymi a dostawcami informacji zawiodą.
Podczas gdy Facebook ogłosił umowy z większością największych krajowych biuletynów informacyjnych, niektóre firmy, w tym nadawca telewizyjny SBS i paru mniejszych wydawców zostały pozostawione na lodzie, podnosząc pytania o zakres i skuteczność przełomowego prawa. Na razie niestety mają małe możliwości na odwołanie i muszą czekać do kolejnego roku. Wtedy australijski rząd ponownie zajmie się wprowadzonym prawem.
Wśród odrzuconych przez Facebook znalazł się chociażby Nick Shelton, założyciel Broadsheet Media, strony internetowej, która publikuje wiadomości rozrywkowe, recenzje i listy. Powiedział, że decyzja o zamknięciu na nowe umowy była „wyraźnie próbą z Facebooka do ograniczenia ich ekspozycji na niezależnych wydawców”.
Special Broadcasting Service, jeden z pięciu australijskich krajowych nadawców free-to-air i kraju głównym źródłem wiadomości w języku obcym, także potwierdził, że Facebook odmówił rozpoczęcia negocjacji mimo miesięcy prób i że był zaskoczony i rozczarowany. Zauważył, że udało mu się zawrzeć umowę z Google.
Facebook przekazał za to w wiadomości do odrzuconych wydawców, która nie została upubliczniona, że nadal będą mogli czerpać korzyści z kliknięć kierowanych z Facebooka i zalecił skorzystanie z nowej serii dotacji branżowych.
Czytaj też: Firmy mogą zmuszać pracowników do szczepień w USA i Australii, a w UE?
Wirtualne Media, Reuters/KG