Lotos: Większość dostaw ropy pochodzi z umów terminowych
Zdecydowana większość dostaw ropy do rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku pochodzi z kontraktów terminowych, natomiast zakupy spotowe mają dla spółki charakter marginalny, poinformował wiceprezes ds. fuzji i przejęć Krzysztof Nowicki
Absolutnie dominujący charakter w dostawach ropy dla Lotosu w 2022 roku mają kontrakty długoterminowe, uzupełniane symbolicznymi dostawami spotowymi - powiedział Nowicki podczas konferencji prasowej.
Jak dodał, do 10% ropy przerabianej w Gdańsku pochodzi także ze źródeł krajowych, czyli wydobycia własnego Grupy Lotos na bałtyckich złożach B3 i B8, a także dostaw ropy wydobywanej w Polsce przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).
O finalnym miksie kierunków dostaw do rafinerii w Gdańsku będzie natomiast decydował podmiot przejmujący, czyli PKN Orlen - podsumował Nowicki.
Grupa Lotos jest zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Jej skonsolidowane przychody wyniosły 33,12 mld zł w 2021 r.
Lotos przewiduje utrzymanie wydobycia w tym roku na poziomie zbliżonym do ub.r.
Poziom wydobycia węglowodorów przez Grupę Lotos pozostanie w 2022 roku na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, ponieważ naturalne sczerpywanie większości złóż powinno zostać zrekompensowane przez planowane zwiększenie produkcji na złożu Yme, poinformował dyrektor ds. finansowych Łukasz Minuth.
Zakładamy, że w 2022 roku wydobycie ze złoża Yme nie będzie niższe niż średnio 5 tys. baryłek dziennie. Tym samym zwiększonym wydobyciem z tego złoża chcemy zastąpić naturalne sczerpywanie większości pozostałych złóż. W sumie spodziewamy się zatem, że produkcja węglowodorów w 2022 roku będzie zbliżona do tej z 2021 roku - powiedział Minuth podczas konferencji prasowej.
W 2021 roku średnie wydobycie w Grupie Lotos wynosiło 17 348 boed i było o 15% niższe niż w 2020 roku (20 302 boed). Produkcja ze złoża Yme ruszyła pod koniec października 2021 r. i w IV kwartale minionego roku wynosiła średnio 0,3 tys. boed. W tym roku ma już wzrosnąć do planowanego docelowego poziomu 5 tys. boed.
Lotos planuje zwiększyć capex
Nakłady inwestycyjne Grupy Lotos będą w 2022 roku znacznie bliższe 2 mld zł niż 1,05 mld zł osiągniętych w 2021 roku, poinformował dyrektor ds. finansowych Łukasz Minuth.
„Nakłady inwestycyjne w 2022 roku będą znacznie wyższe niż w roku 2021, między innymi ze względu na fakt, że część znaczących wydatków na projekt baz olejowych HBO została przeniesiona z 2021 na 2022 rok. W sumie spodziewamy się, że capex w 2022 roku będzie znacznie bliżej 2 mld zł niż 1 mld zł osiągniętego w roku 2021” - powiedział Minuth podczas konferencji prasowej.
W 2021 roku nakłady inwestycyjne Grupy Lotos wyniosły 1,05 mld zł.
Największą realizowaną obecnie przez Lotos inwestycją jest projekt HBO, w ramach którego w 2022 roku ruszą prace budowlane, a zakończenie całego przedsięwzięcia planowane jest w roku 2025 - dodał Minuth.
Grupa Lotos jest zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Jej skonsolidowane przychody wyniosły 33,12 mld zł w 2021 r.
Czytaj też: TotalEnergies przestanie kupować ropę od Rosji
ISBnews/KG