Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria
zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria

Koszt blokady cen energii w 2023 r. i upustów to 26,8 mld zł

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 28 września 2022, 11:20

  • Powiększ tekst

Koszt blokady cen energii w 2023 r. do poziomu 2 kWh dla wszystkich gospodarstw, do 2,6 kWh dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym oraz do 3 kWh dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny i rodzin rolniczych to koszt 26,8 mld zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej

Sumaryczny koszt wsparcia określony w projektowanej ustawie wyniesie 26,8375 mld zł - czytamy w OSR.

Projekt zakłada też wprowadzenie od 1 października br. specjalnego upustu dla gospodarstw, które ograniczą zużycie energii elektrycznej. Wartość upustu ma wynosić 10 proc. całkowitych kosztów zużycia energii elektrycznej. Dla gospodarstw domowych, które zużywają energię elektryczną do ogrzewania - w tym wykorzystują pompy ciepła - wprowadzony ma zostać dodatek do 1,5 tys. zł.

W OSR założono, że wolumen energii elektrycznej zużytej przez około 17 mln odbiorców w grupie G w 2022, jak i 2023 r. wyniesie ok. 35 mln MWh. Koszt zastosowania w roku 2023 cen taryfowych dla odbiorców w grupie G z roku 2022, uwzględniający także dodatkowe wsparcie dla 0,5 mln gospodarstw rolnych (0,46 mld zł) , 1,2 mln rodzin z Kartą Dużej Rodziny (1,15 mld zł) oraz 2,56 mln osób niepełnosprawnych (1,02 mld zł), szacuje się na kwotę maksymalnie do około 23,005 mld zł.

W przypadku gospodarstw domowych zużywających energię elektryczną do ogrzewania (w tym posiadających pompy ciepła), szacuje się koszt wypłaty dla tych odbiorców dodatku na ogrzewanie energią elektryczną, przy założeniu 1,5 tys. zł na 1 gospodarstwo wyniesie 1 mld zł.

Obsługa wypłaty dodatku elektrycznego będzie dokonana przez jednostki samorządu terytorialnego i założono, że jej koszt wyniesie 2 proc. całościowych kosztów dodatku tj. ok. 20 mln zł. Kwota ta powinna też pokryć koszty nakładów pracy związanych z wydaniem ewentualnych decyzji administracyjnych dotyczących odmowy wypłaty dodatku lub dokonania rozliczeń wypłaconych kwot. W konsekwencji całkowity koszt wsparcia odbiorców z grupy G określony w projektowanej ustawie wyniesie 24,025 mld zł.

Koszt zastosowania upustu dla oszczędzających energię elektryczną ma wynieść w 2024-2025 r. 2,8125 mld zł.

Środki przeznaczone na wypłatę rekompensat i dodatku elektrycznego pochodzić będą z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Według OSR, realizacja celu w zakresie zmniejszenia zużycia energii elektrycznej w jednostkach sektora finansów publicznych może odbywać się poprzez działania beznakładowe (np. wyłączenie dobowej lub świątecznej iluminacji budynku), bądź też przez działania inwestycyjne (np. wymiana oświetlenia).

Finansowanie działań inwestycyjnych powinno być realizowane w ramach przyznanych limitów właściwych części budżetowych oraz z wykorzystaniem dostępnych programów i instrumentów finansowych przeznaczonych na poprawę efektywności energetycznej, wskazano także.

Czytaj też: Na zamrożeniu cen energii skorzystają miliony

isbnews.pl/mt

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.