Informacje

Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów / autor: Materiały prasowe
Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów / autor: Materiały prasowe

Atak na prezesa UOKiK. Jest zbyt skuteczny

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 lutego 2023, 19:07

    Aktualizacja: 18 lutego 2023, 19:10

  • Powiększ tekst

Tego można się było spodziewać. Skuteczność i zaangażowanie Tomasza Chróstnego na stanowisku szefa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów musiała w naszej rzeczywistości medialnej doprowadzić wreszcie do ataków na jego osobę. Chróstny zbyt wielu bogatym i potężnym firmom zalazł za skórę, by nie narazić się na tzw. czarny PR.

Aktualnie pretekstem do ataku na prezesa UOKiK jest projekt wprowadzenia kadencyjności jego funkcji, która miałaby trwać 5 lat. W praktyce oznacza to, że UOKiK przestałby być instytucją, w której zmiany wyznacza kalendarz wyborczy, a bardziej niezależną, podobnie jak NBP czy CBA, choć akurat w tym drugim przypadku premier Donald Tusk znalazł po wyborach w 2007 roku pretekst by odwołać z jej szefostwa Mariusza Kamińskiego.

Wprowadzenie kadencyjności w przypadku obecnego kierownictwa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów byłoby jednak w praktyce usankcjonowaniem bezkompromisowej postawy prezesa Tomasza Chróstnego, którego zaangażowanie i skuteczność w walce o respektowanie praw konsumenckich muszą budzić coraz większy sprzeciw, zwłaszcza wśród największych, najbogatszych firm.

Przez niechętnych sobie ludzi Tomasz Chróstny jest nazywany złośliwie „szeryfem”. Zarzucają mu oni, że porywa się z motyką na słońce grożąc karami największym globalnym koncernom.

Tymczasem ubiegłoroczny wyrok sądu, który jak najbardziej przychylił się do argumentacji UOKiK w sporze z Jeronimo Martins (właścicielem sieci Biedronka) i utrzymał karę w wysokości 115 milinów złotych nałożoną na sieć za wprowadzanie klientów w błąd i zawyżanie cen, pokazuje, że Chróstny wcale nie buja w obłokach, ale gdy zabiera się za jakiś temat to wie co robi.

Warto zauważyć także, że największe globalne koncerny zawłaszczają coraz większą część rynku, gromadząc w swoich zasobach coraz większe przestrzenie handlu czy usług i narzucając swoją własną agendę klientom, zazwyczaj lewicową, co wyklucza osoby o innym światopoglądzie z grona ich potencjalnych klientów.

Coraz więcej osób boi się dyktatu kilku największych światowych potentatów, przy których nawet państwa wydają się małe i biedne. Gdy spojrzeć na naszą rzeczywistość przez pryzmat tych obaw, wydaje się jak najbardziej pożądane, by budować silną i niezależną od politycznych wpływów pozycję takiej instytucji jak UOKiK, a jeśli jeszcze na jej czele stoi zaangażowany w swoją misję człowiek, to tym lepiej dla konsumentów, czyli dla nas wszystkich.

Warto o tym pamiętać, gdy w najbliższych dniach w mediach zaczną pojawiać się artykuły próbujące deprecjonować i ośmieszać działania prezesa Chróstnego. Skoro tak będą o nim pisać, to najwyraźniej po prostu chcieliby zmienić kierownictwo UOKiK na bardziej spolegliwe i pewnie przymykające oczy na wiele monopolistycznych największych koncernów. Oby nic takiego nie miało miejsca.

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.