Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria

Śmieciowy szwindel w warszawskim ratuszu na 628 mln zł

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 kwietnia 2023, 13:20

  • Powiększ tekst

Najwyższa Izba Kontroli przeanalizowała, jak funkcjonują w Polsce systemy gospodarki odpadami komunalnymi. Wyniki kontroli są dramatyczne

Jak wynika z raportu NIK – całą stawkę w dół ciągnie Warszawa. To stołeczny ratusz i uwikłane w aferę korupcyjną tamtejsze MPO odpowiadają za… bagatela, ponad 99 proc. nieprawidłowości. Mowa o kwocie rzędu blisko 640 mln zł. - poinformował w czwartek portal tvp.info.

Jak czytamy na portalu tvp.info kontrola Najwyższej Izby Kontroli obejmowała lata 2016–2021. Pokontrolny raport został sporządzony jeszcze w czerwcu 2022 roku.

Kierowana przez Mariana Banasia instytucja przyjrzała się dwóm ministerstwom (klimatu i środowiska oraz infrastruktury), GIOŚ, ośmiu urzędom miast, 24 urzędom gmin, 15 spółkom komunalnym i 16 jednostkom straży miejskiej. Podstawowym pytaniem było: czy system gospodarki odpadami komunalnymi, poużytkowymi oraz transgraniczne przemieszczanie odpadów funkcjonowały prawidłowo. Wnioski: nie funkcjonowały prawidłowo - pisze portal.

Zastrzeżenia pojawiają się tak wobec instytucji rządowych, jak i jednostek samorządowych. Już na wstępie kontrolerzy zaznaczają: na podstawie stwierdzonych nieprawidłowości, m.in. z tytułu niewłaściwego nadzoru organów administracji publicznej nad podmiotami działającymi niezgodnie z prawem czy braku egzekucji nałożonych kar, (NIK) ustaliła finansowe rezultaty kontroli łącznie na 639 338 806 zł - czytamy.

W raporcie NIK dodano, że aż za 98,3 proc. tej kwoty odpowiadają wyniki kontroli w Urzędzie m.st. Warszawy.

NIK wskazuje przy tym, że złożono w tej sprawie zawiadomienie w Prokuraturze Rejonowej Warszawa Śródmieście-Północ, informując o możliwym nadużyciu uprawnień lub niedopełnieniu obowiązków przez funkcjonariusza publicznego (art. 231 kk) - podaje.

W dalszej części raportu kontrolerzy precyzują, że na wspomnianą kwotę składają się rezultaty kontroli w Miejskim Przedsiębiorstwie Oczyszczania – 9 972 280,50 zł; a także samym warszawskim ratuszu – bagatela 628 415 891 zł - dodaje tvp.info.

Czytaj też: Jak zarobić na segregacji odpadów?

PAP/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych