PZU stawia na sztuczną inteligencję
Liczne cyfrowe rozwiązania są już standardowo wdrażane przez wiodące przedsiębiorstwa, jednak nieustanny rozwój technologiczny stwarza szansę na odkrywanie i wprowadzanie nowych narzędzi, które mogą przyczynić się do budowania przewagi konkurencyjnej firmy. Tym tropem idzie PZU, z powodzeniem sięgając już od kilku lat po technologię sztucznej inteligencji
W 2019 roku PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce, wdrożył rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) w obsłudze szkód komunikacyjnych. Rozwiązania AI opracowane przez firmę technologiczną Tractable umożliwiają weryfikację w czasie rzeczywistym niemal wszystkich szkód komunikacyjnych obsługiwanych przez PZU. Udostępniona klientom aplikacja umożliwia przesyłanie zdjęć i opisu szkody, dzięki czemu jest ona szybciej analizowana. Narzędzie to oparte jest o sztuczną inteligencję, która wykorzystując zdjęcia dokumentujące szkodę w czasie rzeczywistym może nazwać konkretną część auta oraz określić zakres jego uszkodzenia. System dostarcza również wyceny poszczególnych części oraz naprawy, tym samym adresuje wszystkie niezbędne działania, aby w kompleksowy i precyzyjny sposób wycenić szkodę w pojeździe. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji czas obsługi szkody skrócił się o około 2 dni w porównaniu do standardowej obsługi, a w niektórych przypadkach ubezpieczyciel jest w stanie przygotować wstępną wycenę już w kilkanaście minut po zgłoszeniu.
Sztuczna inteligencja wspiera wykrywanie raka
Kolejnym przykładem wykorzystania AI przez PZU jest uruchomiony w 2022 roku program prewencyjny “Minuta dla skóry”. W jego ramach PZU oferuje identyfikację znamion na skórze przy użyciu innowacyjnej, certyfikowanej medycznie aplikacji mobilnej “SkinVision”. Pozwala ona ocenić ryzyko wystąpienia nowotworu skóry z ponad 90-procentową precyzją. Jest dostępna dla pracowników firm, które wykupiły ubezpieczenia grupowe w PZU Życie. Aplikacja potrzebuje zaledwie kilkudziesięciu sekund na ocenę ryzyka wystąpienia nowotworu skóry. Wystarczy, że użytkownik za jej pomocą wykona zdjęcie znamienia. Wówczas przy użyciu szeregu algorytmów sztucznej inteligencji ocenione zostanie ryzyko wystąpienia nowotworu skóry. Ponadto, przypadki z wysoką oceną ryzyka są weryfikowane przez lekarzy dermatologów.
PZU rozpoczyna testowanie wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji
Również w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji PZU będzie budować niezbędne kompetencje i testować możliwości wykorzystywania tego typu algorytmów w bieżącej działalności.
W tym celu PZU stworzył zespół GPT Lab, którego głównym zadaniem jest zbieranie, analizowanie i opracowywanie pomysłów na wykorzystanie potencjału generatywnej sztucznej inteligencji, przygotowanie bezpiecznych sposobów jej testowania oraz realizacja pierwszych pilotaży rozwiązań opartych na tej technologii. Generatywna AI miałaby poprawić doświadczenia klientów PZU, a także usprawnić codzienną pracę pracowników firmy.
Pierwszym zadaniem zespołu będzie określenie bezpiecznego sposobu testowania innowacyjnych rozwiązań opracowanych na bazie generatywnej sztucznej inteligencji. Zadania zespołu GPT Lab będą realizowane w ramach stworzonych dla PZU, wydzielonych zasobów chmurowych wiodącego dostawcy rozwiązań tego typu. Istotny będzie odpowiedni dobór tematów oraz zapewnienie stałej kontroli człowieka na działaniami AI. Takie podejście pozwoli PZU na realizacje pierwszych projektów z technologią GPT w sposób bezpieczny, wiarygodny i pozwalający na zapewnienie najwyższych standardów regulacyjnych i etycznych.