Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Ponad 40 proc. Polaków zetknęło się z próbą oszustwa finansowego

Robert Bombała

Robert Bombała

  • Opublikowano: 25 października 2023, 19:30

  • Powiększ tekst

42 proc. Polaków deklaruje, że spotkało się z próbą przestępstwa finansowego - wynika z badań zleconych przez Bank Pocztowy, w ramach programu społecznego pn. „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”. W przypadku 7 proc. próba ta się udała. Najbardziej popularną metodą oszustwa był sposób „na wnuczka” i „na dopłatę do paczki”. W minionym roku oszuści wyłudzili metodą „na wnuczka” 142 mln zł.

„Cyberoszustwa coraz częściej dotykają Polaków, w tym szczególnie osoby z grupy wiekowej 50+. Niestety w cyfryzującym się świecie coraz popularniejsze stają się oszustwa z użyciem nowoczesnych narzędzi zdalnej komunikacji, tj. smsów, maili czy rozmów telefonicznych. Z badań wynika, ze aż 42 proc. ankietowanych spotkało się z oszustwem online. Oszuści posługujący się metodami np. „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na pracownika banku” w samym 2022 roku wyłudzili na terenie całego kraju - jak szacuje Policja - ponad 140 mln złotych! Te dane szokują, dlatego tak ważna jest profilaktyka i edukacja. Banki coraz częściej umożliwiają weryfikację doradcy klienta w aplikacji mobilnej. To, czy dzwoni do nas prawdziwy policjant zawsze można zweryfikować kontaktując się z odpowiednią jednostką Policji, którą wskazał ten policjant. Trzeba pamiętać, że pracownicy banku czy policjanci nie pytają nigdy ile ich rozmówca posiada pieniędzy w domu lub na lokacie, nie pytają o numer karty, numer PIN do karty, ani o hasło do bankowości internetowej. Należy chronić te dane i nie podawać żadnej osobie. Warto te proste zasady stosować, biorąc udział jednocześnie w różnego rodzaju szkoleniach, aby uniknąć cyberoszustw” - mówi Krzysztof Mucha, zastępca dyrektora departamentu bezpieczeństwa i ryzyka operacyjnego w Banku Pocztowym.

Z analizy badania wynika, że ankietowani znają sposoby oszustów. 88 proc. respondentów słyszało o metodzie „na wnuczka”, wśród znanych metod są też „na policjanta/prokuratora/pracownika banku”, „na dopłatę do paczki” czy też piramidy finansowe. Najmniej rozpowszechnioną okazała się być metoda „na tanią wycieczkę sakralną” - zaznaczyło ją 18 proc. wszystkich badanych (16 proc. osób 40+ i 20 proc. osób 60+).

Wśród metod oszustwa, z którymi respondenci lub ich bliscy mieli osobiście do czynienia najbardziej popularna były metoda „na dopłatę do paczki” (19 proc. wszystkich respondentów, 19 proc. osób 60+, 18 proc. osób 40+) oraz metoda „na wnuczka” (16 proc. wszystkich, 15 proc. osób 60+, 16 proc. osób 40+).

Metoda „na policjanta” znana jest 68 proc. badanych (72 proc. osób 60+ oraz 63 proc. osób 40+); metodę „na sprzedaż na popularnym portalu zakupowym” zna 42 proc. respondentów (35 proc. osób 60+ i 50 proc. osób 40+); o sposobie „na wiadomość hakerską” wie 35 proc. badanych (zaznaczyło ją 41 proc. osób 40+ i 30 proc. osób 60+).

Rodzaje i metody oszustw, wyłudzeń finansowych, które znają Polacy / autor: Bank Pocztowy
Rodzaje i metody oszustw, wyłudzeń finansowych, które znają Polacy / autor: Bank Pocztowy

Badanie zostało przeprowadzone przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research, na zlecenie Banku Pocztowego, a w ramach badania przeprowadzono 1011 ankiet.

rb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych