Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Dealerzy spodziewają się dobrych wyników sprzedaży nowych aut

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 stycznia 2024, 14:40

  • Powiększ tekst

Dealerzy, po ponad 10-proc. wzroście w segmencie nowych aut w minionym roku, spodziewają się tegorocznego wzrostu o co najmniej 5 proc. r/r - komunikują eksperci PKO Leasing.

Poprzedni rok pozwolił branży leasingowej odetchnąć po trudnych latach podażowych zawirowań w czasie pandemii i po wybuchu wojny w Ukrainie. Minione 12 miesięcy było dobre dla rynku leasingu w ogóle, a także dla dealerów, których stoki przestały świecić pustkami. (…) Potencjał na dobre wyniki przynoszą przede wszystkim ożywienie inwestycyjne wśród klientów i prognozy wysokiej podaży aut” - powiedział Maciej Matelski, dyrektor biura kompetencji ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing.

Jak wskazują eksperci PKO Leasing, dealerzy spodziewają się, że w 2024 r. rynek urośnie o minimum 5 proc. r/r. Ich zdaniem, ten wzrost zwiększy zapotrzebowanie na finansowanie, co daje szansę na rozwój branży leasingowej.

Zdaniem Matelskiego, jednym z ważniejszych tematów dla rynku leasingu będzie poszukiwanie sposobu na rozwój elektromobilności. Aut na prąd przybywa w Polsce powoli - 18,8 tys. zarejestrowanych w 2023 roku pojazdów BEV, w okresie styczeń-listopad to kilka procent ogółu nowych rejestracji w kraju. W Europie Zachodniej ten wskaźnik sięga kilkunastu procent.

Dlatego w 2024 r. branżę czeka prawdopodobnie rozmowa o kolejnej odsłonie programu „Mój Elektryk”, który stanowi duże wsparcie dla klientów, ale być może wymaga zmian. Nasze dwa główne postulaty to podniesienie limitu cenowego dofinansowywanych aut, który dziś sięga 225 tys. zł w przypadku aut osobowych, a także objęcie dopłatami samochodów używanych” - wskazał dyrektor.

Spodziewa się on również utrzymania wysokiego popytu na auta klasy premium. Popyt na segmenty D i E nie słabnie od lat i nie należy spodziewać się zmiany tego stanu w 2024 r. Według cytowanych w materiale danych PZPM, te samochody odpowiadają nawet za 1/4 rynku osobówek i rosną 2-krotnie szybciej w porównaniu z popularnymi modelami.

PKO Leasing potwierdza ogólnorynkowe dane własnymi statystykami sprzedażowymi. Jeśli chodzi o finansowanie segmentu premium, to w minionym roku firma zwiększyła udziały w rynku z 10 proc. do 16 proc. Te wyniki wsparło partnerstwo z Inchcape JLR Poland w zakresie finansowania marek: Jaguar, Range Rover, Defender i Discovery.

Powyższe trendy będą wyznaczały rytm działania branży, ale pamiętajmy, że one stanowią tylko część tego, co zajmuje rynek leasingowy w Polsce. W ramach uzupełnienia warto wspomnieć m.in. o digitalizacji, która w obszarze leasingu odbywa się być może po cichu, ale w ostatnich latach bardzo przyspieszyła” - podsumował Matelski.

Według szacunków, udzielone przez branżę finansowanie we wszystkich kategoriach przekroczy 100 mld zł w 2023 r. Blisko połowa tej wartości przypada na leasing samochodów osobowych, co oznacza 30 proc. wzrost w ujęciu r/r.

PKO Leasing, należący do grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego, jest liderem w świadczeniu usług leasingowych w Polsce.

Czytaj także: W marcu inflacja może zbliżyć się do celu inflacyjnego

ISBnews

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych