![Dwukrotne wykolejenie składu w tym samym miejscu w ciągu dwóch miesięcy - to nie może być przypadek / autor: Pixabay](http://media.wplm.pl/thumbs/b52/NzIweDQ0Mi9jX2MvdV8xL2NjX2U2OTE3L3AvMjAyNC8wMi8yNi8xMjgwLzg1My9lYjM5MmNlOTFjZjQ0ZjNhYjdmYWM4YWU3YmExZDJkNC5qcGVn.jpeg)
Sabotażyści grasują na północy Szwecji?
Szwedzka policja wszczęła w poniedziałek śledztwo w związku z podejrzeniem sabotażu na kolejowej Linii Rudy Żelaza (Malmbanan), łączącej Kirunę na północy Szwecji z norweskim Narwikiem. Połączenie ma strategiczne znaczenie dla obronności.
Do wykolejenia pociągu przewożącego rudę żelaza doszło w sobotę w pobliżu stacji Vassijaure przy granicy z Norwegią. Poprzednio do takiego wypadku doszło w tym samym miejscu 17 grudnia 2023 roku, co spowodowało wielotygodniowe wyłączenie torów z użytkowania.
Według policji wykolejenie pociągu ma poważne skutki, a przestępstwo zakwalifikowano jako akt sabotażu, by śledztwo mogło być prowadzone, jak najszerzej.
„Na chwilę obecną nie ma żadnych podejrzanych w sprawie osób” - podkreślono w komunikacie.
Linia Rudy Żelaza jest kluczowa dla transportu z kopalni w Kirunie ważnych dla światowego przemysłu zbrojeniowego rud żelaza. Znajdujące się za kołem podbiegunowym połączenie kolejowe ma również znaczenie strategiczne dla wojska. Linia umożliwia przejazd ciężkiego sprzętu z portu w Narwiku do Szwecji, a później dalej przez Zatokę Botnicką do Finlandii.
Szwedzki Urząd ds. Transportu otrzymał na początku lutego z funduszy europejskich 100 mln koron (8,9 mln euro) na modernizację Linii Rudy Żelaza w związku z wejściem Szwecji do NATO.
Ze Sztokholmu Daniel Zyśk (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Polska dekada. PKB mówi wszystko!