Informacje

Galeria handlowa - lubimy je odwiedzać, ale zakupy robimy w małych sklepach / autor: Fratria / LK
Galeria handlowa - lubimy je odwiedzać, ale zakupy robimy w małych sklepach / autor: Fratria / LK

Zakupy i sklepy. Sprawdź, czy kupujesz tak jak wszyscy?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 kwietnia 2024, 18:30

  • Powiększ tekst

66 proc. badanych wybiera małe, lokalne sklepy blisko domu - wynika z badania „UX retail w Polsce. Polacy o budowie doświadczeń w obiektach handlowych”. W raporcie wskazano, że większe zakupy, powyżej 100 zł, respondenci wolą robić w dyskontach - 62 proc.

Jak wynika z badania „UX retail w Polsce. Polacy o budowie doświadczeń w obiektach handlowych”, przeprowadzonego na zlecenie Cushman & Wakefield, spośród wszystkich rodzajów sklepów polscy konsumenci najczęściej odwiedzają placówki małe, lokalne, blisko swojego miejsca zamieszkania. 66 proc. badanych zadeklarowało, że chodzi tam raz lub kilka razy w tygodniu. Według ekspertów powodem, dla którego tak „chętnie i często” odwiedzane są małe, osiedlowe sklepy, jest przede wszystkim „wygoda”.

Zakupy spożywcze w dyskontach

Zgodnie z raportem zakupy online przynajmniej raz w tygodniu robi 36 proc. Polaków, a połowa – raz lub kilka razy w miesiącu. Podobne wyniki osiągają parki i centra handlowe; odpowiednio 32 proc. i 33 proc. Polaków chodzi do nich przynajmniej raz w tygodniu.

Preferowanym miejscem większych zakupów spożywczych są zdecydowanie dyskonty – na duże zakupy powyżej 100 zł wybiera je 62 proc. respondentów” - zwróciła uwagę Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield.

Centra handlowe: które są atrakcyjne

Eksperci uważają, że wśród cech, które decydują o atrakcyjności obiektu handlowego, przoduje duży wybór sklepów. Badanie pokazało, że odpowiedni portfel najemców jest ważny dla blisko 70 proc. respondentów. Niewiele mniej osób wskazało łatwy dojazd i dobrą infrastrukturę oraz bezpłatny parking przy obiekcie (oba po 63 proc.). 56 proc. konsumentów ceni sobie położenie blisko domu (nie dalej niż kwadrans drogi autem od miejsca zamieszkania). Wysoko uplasowała się również oferta gastronomiczna istotna dla prawie 40 proc. badanych, a jedna na 5 osób wskazała ofertę rozrywkową.

Wiele centrów handlowych decyduje się obecnie na rekomercjalizację, repozycjonowanie (…) i na przebudowę, tak aby lepiej wpasować się w oczekiwania swoich gości” - wskazał Michał Masztakowski z Cushman & Wakefield.

W jego ocenie polski sektor handlowy możemy zaliczyć już do grona „rynków dojrzałych”. To oznacza, że coraz większa liczba budynków wymaga ponownego przemyślenia ich koncepcji czy odświeżenia wystroju, aby zwiększyć szansę na przyciągnięcie większego grona klientów - zauważył Masztakowski.

Magiczne słowa „cena” i „promocja”

Jak wskazali badani, park handlowy przede wszystkim powinien umożliwiać sprawne zakupy w dobrych cenach – niskie ceny produktów i promocje są bowiem „kluczowe” dla około dwóch trzecich Polaków. Blisko 40 proc. doceniłoby możliwość otrzymania zniżki dla stałych klientów. Badanie wykazało też, że w przypadku tego formatu handlowego istotną zaletą są również duże parkingi, na które zwróciła uwagę blisko jedna trzecia badanych. Z kolei dla prawie 40 proc. konsumentów zachętą do wizyty w pobliskim parku handlowym jest dobra znajomość przestrzeni, umożliwiająca sprawne i szybkie zakupy. „Warto także ograniczyć zmiany w tym zakresie – tym bardziej, że nie lubi ich niemal 60 proc. konsumentów” - zaznaczyli eksperci.

W porównaniu z centrami handlowymi ich przewagą może więc być mniejsza zmienność rozmieszczenia lokali przy jednoczesnej podobnej dostępności miejsc parkingowych oraz niskich, konkurencyjnych cenach” - podsumował Derlatka-Chilewicz.

Ile mamy centrów handlowych

Autorzy badania zwrócili uwagę, że obecnie na rynku funkcjonuje 440 centrów i najczęściej są one zlokalizowane w ścisłym centrum dużych miast lub na obrzeżach aglomeracji, a to, ich zdaniem, przekłada się na czasochłonny dojazd. Jak wynika z danych Cushman & Wakefield, na koniec I kwartału 2024 r. w budowie pozostawało 40 obiektów handlowych, z czego 25 nieruchomości stanowiły właśnie parki.

Cushman & Wakefield to międzynarodowa firma świadcząca usługi na rzecz właścicieli i najemców nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ok. 52 tys. pracowników w 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2023 roku jej przychody wyniosły 9,5 mld dol.

Anna Bytniewska (PAP), sek

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Fotowoltaika. Chiny kontra reszta świata?

Tego nie rób na stacji paliw! Mandat gwarantowany

Reshoring: Polskę czeka inwestycyjny boom

Minister zapowiada… podwyżki! Dla 10 mln gospodarstw

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.